
Зелените методи за консервиране на художествени произведения, разработени от финансирани от ЕС изследователи, задават нови стандарти и се оказват полезни далеч извън музеите — от козметиката до селското стопанство
от Михаела Несварова
Професор Пиеро Бальони живо си спомня момента, който го кара завинаги да поеме по пътя на консервацията на художествени произведения. Годината е 1966-та, а младият италиански студент по химия става непосредствен свидетел на събитие, което променя професионалното му развитие.
На 4 ноември родният му град Флоренция преживява опустошително наводнение, вероятно най-тежкото в историята на ренесансовия град. Бедствието отнема живота на десетки души и нанася щети на милиони безценни произведения на изкуството и редки книги. Някои шедьоври са загубени завинаги, а други спешно се нуждаят от реставрация.
„Наводнението засегна по-голямата част от града“, казва Бальони. „Стенописи в църквите бяха повредени, книги и други произведения на изкуството, съхранявани в сутерените, бяха съсипани“.
Запазване на културната идентичност
След това събитие експерти от цял свят се надпреварват в търсене на нови начини за запазване на повредените шедьоври. Една от водещите фигури в тези усилия е Енцо Ферони, преподавател на Бальони, който го кани да наблюдава реставрационните работилници на града.
„Започнах да гледам на изкуството от различен ъгъл“, казва Бальони.
Това преживяване бележи началото на блестяща кариера. Днес Бальони е професор във Флорентинския университет и международно признат експерт в консервирането и реставрацията на културното наследство.
Той ръководи няколко големи международни инициативи за консервация на художествени произведения, включително тригодишен научноизследователски проект, финансиран от ЕС, наречен GREENART, който приключва през септември 2025 г.
Основавайки се на години изучаване на консервирането на културното наследство, научноизследователският екип на GREENART разработва редица нови екологосъобразни решения за консервация и реставрация на културни артефакти, в това число ценни картини, скулптури и текстилни изделия.
Целта на изследователите е да не се ограничават от традиционните техники за консервирате, много от които разчитат на енергоемки процеси или екологично вредни материали. Вместо това екипът на GREENART се фокусира върху устойчиви, нетоксични алтернативи, които опазват както културното наследство, така и планетата.
Координиран от Центъра по колоидна химия (CSGI) към катедрата по химия на Флорентинския университет, проектът GREENART обединява водещи научноизследователски институти, химически компании и организации за опазване на културното наследство от цяла Европа и извън нея. Те включват и партньори от Бразилия, Китай, Обединеното кралство, САЩ и Япония.
И макар работата на CSGI да обхваща широк спектър от авангардни технологии, GREENART се установява твърдо в света на изкуството.
„Защо се фокусираме върху изкуството?“, пита Бальони. „Защото то е част от нашето наследство. Изкуството е като пръстов отпечатък в съзнанието ни. Визуалното изкуство ни напомня кои сме. Без него губим част от идентичността си“.
Бальони изтъква също така икономическото значение на изкуството, което осигурява работни места за милиони хора в цяла Европа и генерира годишни приходи от милиарди евро.
„Опазването на изкуството не означава само съхраняване на културната стойност, то е и поддържане на икономическата екосистема, която го заобикаля“, казва той.
Зелени, по-зелени, най-зелени
Според Бальони иновативните методи, разработени от екипа на GREENART, вече са получили признание като нов еталон в консервирането на художествени произведения.
Картини, които по-рано е било възможно да бъдат почиствани само с токсични разтворители, сега могат да се реставрират с помощта на комплексни флуиди и гелове на биологична основа. Това прави процеса много по-ефективен и щадящ околната среда.
Тези авангардни техники вече са възприети от някои от най-известните музеи в света, в това число музея на изкуството „Метрополитън“ в Ню Йорк, сбирката „Пеги Гугенхайм“ във Венеция и галерията „Тейт“ в Лондон.
Музеите са активни партньори в процеса на разработване, като стриктно изпитват всяко ново решение, докато не покрие най-високите стандарти. Високото ниво на прецизност е от съществено значение според Бальони, особено когато се възстановяват шедьоври на творци като Пикасо, Сезан, Полък, Ротко и Лихтенщайн.
Без да се задоволява от постигнатото, екипът на GREENART продължава да разширява границите на устойчивото консервиране.
„Създадохме нови системи, които са напълно устойчиви, възобновяеми и нетоксични“, заявява Бальони. „Използваме само екологосъобразни материали от възобновяеми природни източници или рециклирани отпадъци. Това е най-зеленият възможен подход“.
В резултат от научните изследвания е създаден пакет от нови инструменти: почистващи гелове и течности, защитни покрития, екологични сензори за наблюдение на състоянието на произведения на изкуството и устойчиви опаковки за предпазване на предметите по време на транспорт.
„Когато мислите за консервация на художествени произведения, вероятно се сещате само за почистване на картини, но GREENART е много повече от това“, заявява Бальони.
От платното до кожата
Въпреки че основната мисия на изследователите от GREENART е опазване на културното наследство, създадените от тях научни иновации имат приложения, които се простират много по-далеч от света на изкуствата.
„Чрез работата си с произведения на изкуството натрупахме много знания по материалознание“, казва Бальони. „Този експертен опит може да бъде от полза за много други области“.
Една от тях, която екипът изследва, е козметиката, в сътрудничество с японската козметична компания Shiseido.
„Технологиите на GREENART са много полезни за нашата промишленост“, казва д-р Таку Огура, старши изследовател в Shiseido и гостуващ доцент в Токийския научен университет в Япония.
„Да вземем например микроемулсионната технология — тя се използва за почистване на деликатни произведения на изкуството, но работи блестящо и за почистване на човешката кожа“.
Както обяснява Огура, тези нови техники могат да помогнат за създаването на по-чисти и по-зелени козметични продукти. Shiseido вече включва техниката в някои от съществуващите си продукти, като например в устойчива почистваща пяна за премахване на грим.
„Този продукт не само е ефективен и лесен за използване, но е и по-устойчив, което е много важно за нас“, твърди Огура, който лично е работил върху пяната и е горд, като я вижда на пазара.
А потенциалът не спира дотук. Огура е убеден, че технологията на GREENART скоро може да окаже въздействие върху други области, включително почистващите препарати, селското стопанство и дори медицината.
Световното изложение
За да бъде изтъкнат този междусекторен потенциал — от запазването на стари платна до усъвършенствана грижа за кожата — проектът GREENART бе представен в павилиона на ЕС по време на Световното изложение 2025 в Осака, Япония.
„Участието в Световното изложение е много важно за нас“, казва Бальони. „Искаме да покажем, че технологиите, разработени за произведения на изкуствата, могат да има много по-широки приложения“.
Посетителите на изложението бяха запознати с новаторските решения на GREENART за консервиране на културно наследство и неочакваната им връзка със света на козметиката.
Мнозина дори имаха възможността да изпитат екологично чистите продукти, някои от които се очаква да бъдат пуснати на пазара скоро след приключване на проекта през 2025 г.
Световното изложение беше прекрасна възможност и за разширяване на сътрудничеството с японски партньори, заяви Бальони.
„За да направим нещо ново, имаме нужда от правилните хора с правилните познания. Имаме нужда от най-добрите в света. За да разширим границите, имаме нужда от международно сътрудничество“.
Изследванията в тази статия са финансирани от програма „Хоризонт“ на ЕС. Възгледите на интервюираните лица не отразяват непременно позицията на Европейската комисия. Статията е публикувана за пръв път в Horizon, списанието на ЕС за изследвания и иновации.
