TechNews.bg
Изкуствен интелектНоваторскиНовиниТоп новини

AI чатботовете драстично променят облика на рекламите

Навярно ще стигнем до азиатския модел всичко да е побрано в едно-единствено приложение

AI чатботовете може би ще размият границата между умно търсене и таргетирана уеб-реклама (снимка: CC0 Public Domain)

Онлайн рекламите понякога са толкова лични, че изглеждат зловещи. Но големите промени тепърва предстоят. Дръжте се.

Едва ли има човек, който да не се стряска, когато получи твърде персонализиран въпрос от „интернета“. Например, след като е търсил фланелки за децата, отнякъде изскача питането „хей, все още ли търсиш ученически фланелки“ и просто не може да не се впечатлиш.

Личните съобщения са част от стратегия, използвана от рекламодателите за изграждане на по-интензивна връзка с потребителите. Тя често се състои от изскачащи реклами или последващи имейли, които ни напомнят за всички продукти, които сме разглеждали, но все още не сме закупили.

Това е резултат от бързо развиващата се способност на изкуствения интелект да автоматизира рекламното съдържание, което ни се представя. И тази технология само ще става все по-сложна.

OpenAI например намекна, че рекламата може скоро да бъде част от услугата ChatGPT на компанията (която вече има 800 милиона седмични потребители). И това наистина би могло да засили личните отношения с клиентите, от които големите марки отчаяно се нуждаят.

ChatGPT вече използва някои разширени функции за персонализиране, като прави препоръки за търсене въз основа на историята на търсенията на потребителя, чатовете и други свързани приложения, като например календара. Така че, ако имате отбелязано пътуване до Барселона в дневника си, той навярно ще ви предложи – при това без подкана – препоръки къде да се храните и какво да правите, когато стигнете там.


През октомври 2025 г. компанията представи ChatGPT Atlas – браузър за търсене, който може да автоматизира покупките. Например, докато търсите плажен комплект за пътуването си до Барселона, той може да попита: „Искате ли да Ви напиша списък с най-важните неща за плажа преди пътуването?“ и след това да предостави връзки към продукти, които можете да закупите.

Режимът на агент“ отива още една стъпка напред. Ако браузърът е отворен на страницата на бански костюм, ще се появи прозорец за чат, където можете да задавате конкретни въпроси. След като историята на браузъра е запазена, можете да влезете отново и да попитате: „Можеш ли да намериш този бански костюм, който разглеждах миналата седмица, и да го добавиш в кошницата в размер 14?“.

Друга нова функция (в момента само в САЩ), „незабавно плащане“, е партньорство със Shopify и Etsy, което позволява на потребителите да разглеждат и незабавно да купуват продукти, без да напускат платформата. Търговците на дребно плащат малка такса за продажбите, което е начинът, по който OpenAI монетизира услугата.

Въпреки това, само около 2% от всички търсения в ChatGPT са свързани с пазаруване, така че са необходими други начини за печелене на пари. Ето къде може да се намеси пълноценно вградената реклама.

Бързият растеж на OpenAI изисква големи инвестиции и главният финансов директор Сара Фриър заяви, че компанията „обмисля рекламен модел“, както и набира рекламни специалисти от конкурентните фирми. Но ще мине известно време, докато това се случи.


Някои потребители на ChatGPT вече разкритикуваха функция за пазаруване, която – според тях – ги е накарала да се чувстват неловко. Очевидно се обмисля редизайн, тъй като функцията беше временно премахната през декември 2025 г.

Така че можем да очакваме да продължат експериментите с това как изкуственият интелект може да бъде част от нещото, което маркетолозите наричат „пътешествие на потребителя“ – процесът, през който клиентите преминават, преди да купят нещо.

Някои предпочитат да използват клиентски отзиви и собствени проучвания или опит. Други оценяват препоръките на изкуствения интелект, но проучванията показват, че като цяло винаги остава потребността от известно чувство за автономност, за да могат хората наистина да се смятат за доволни клиенти.

Също така е доказано, че аудиторията не харесва агресивното „ретаргетиране“, при което е непрекъснато бомбардирана с едни и същи реклами.

Така че опцията ChatGPT автоматично да предоставя препоръки за продукти, обобщения и дори да купува артикули от наше име може да изглежда много изкушаваща за големите марки. Но повечето потребители все пак ще предпочетат чувството за самостоятелност, когато става въпрос за харчене на парите им.

Това може да стане причина рекламодателите да потърсят нови начини за размиване на границите – където резултатите от търсенето в интернет се смесват с недекларирани послания на марката и препоръки за продукти. Това отдавна е така в китайските платформи като WeChat, която включва електронна търговия, игри, съобщения, разговори и социални мрежи, но с реклама в основата си.

Всъщност, платформите на Запад изглеждат далеч зад своите източноазиатски аналози, където потребителите могат да изпълняват повечето от ежедневните си задачи, използвайки само едно приложение.

В бъдеще подобен централизиран подход може да се окаже дори неизбежен и другаде – както и подсъзнателната реклама, с огромния потенциал за събиране на данни, който едно многофункционално приложение може да осигури.

В крайна сметка прозрачността ще бъде минимална и рекламата ще стане по-трудна за разпознаване, което може да е трудно за уязвимите потребители.


още от категорията

Кой чатбот халюцинира най-малко? Изненада в нова класация

TechNews.bg

Увреждат ли чатботовете способността ни да мислим?

TechNews.bg

ChatGPT с „режим за възрастни“ през първата четвърт на 2026 г.

TechNews.bg

Защо една жена отказа да се среща с мъже, които ползват ChatGPT

TechNews.bg

ChatGPT вече показва реклами, дори на платените абонати

TechNews.bg

OpenAI очаква 2,6 милиарда души да използват ChatGPT

TechNews.bg

Коментари