Вече може безопасно да се закупува електроника от повечето интернет сайтове, обяви Европейската комисия, позовавайки се на мнения на потребителите.
След като бе проведена акция срещу проблемни уебсайтове, закупуването на популярни електронни стоки като цифрови фотоапарати и аудио плейъри по интернет сега е много по-безопасно. 84% от продаващите електроника уебсайтове, проверени за нарушения на разпоредбите на ЕС за защита на потребителите, спазват законодателството на ЕС (в сравнение с 44% през 2009).
Мащабното разследване стартира през май 2009 и беше проведено от националните органи на 26 държави-членки, Норвегия и Исландия. Сред установените проблеми бяха подвеждаща информация относно правата на потребителите, неточни цени и липса на координати за връзка с търговеца.
Нередностите в тези сайтове сега са поправени и са наложени санкции, когато това е било необходимо.
За целите на разследването бяха подбрани шест популярни категории продукти, в това число персонални аудио плейъри, цифрови фотоапарати и мобилни телефони. Оттогава националните органи следят проблемните сайтове, като изискват корекции и налагат санкции при необходимост.
От първоначално проверените общо 369 уебсайта в момента 310 сайта (84%) спазват правилата на ЕС за защита на потребителите, в сравнение с май 2009 г., когато само 163 сайта (44%) са спазвали правилата. Санкциите при потвърдени нарушения включват налагане на глоби и затваряне на уебсайтовете.
Националните органи ще продължат своята работа по недовършените случаи. При трансграничните случаи те поддържат връзка със съответния орган в другите държави.
Новата система на мащабни разследвания в целия ЕС ще продължи да действа, като за следващата година са планирани няколко подобни акции за мащабни разследвания и съвместни действия.
Комисията обяви също така първоначалните констатации от проведеното през 2010 г. мащабно разследване на онлайн продажбите на билети за културни мероприятия и спортни събития. Проверени са 414 уебсайта, от които 167 (40%) отговарят на изискванията, но за други 247 (60%) беше подаден сигнал за допълнително разследване за нарушаване на разпоредбите за защита на потребителите.
Националните органи вече са преминали към фазата на правоприлагане, по време на която се свързват със съответните търговци с искане те да изяснят позициите си или да коригират установените проблеми.
Главните проблемни области включват липсваща, непълна или подвеждаща информация относно цената и търговеца, както и неравноправни договорни условия.