От няколко години слушаме за това какъв потенциал притежават OLED (organic light-emitting diode) телевизорите, а компании като Sony, Samsung и Seiko Epson неколкократно са демонстрирали, че могат да направят прототип на OLED панел. Въпросът обаче е кога всъщност ТВ производителите ще започнат да продават OLED телевизори и дали те ще бъдат прекалено скъпи за средностатистическия потребител.
От Sony обещават да бъдат първата компания, която ще пусне такива устройства, но това ще стане през 2008 година, като панелите на телевизорите ще са с размери между 11 и 27 инча. Никой обаче не казва колко ще струват. Някои специалисти смятат, че малките телевизори ще струват между $800 и $1000. Toshiba пък планира да започне да продава 30-инчови OLED телевизори през 2009 г.
Съществува и друг проблем – за разлика от LCD (liquid crystal display) и плазмите, които представляваха съвсем нови технологии за дисплеи, когато бяха пуснати на пазара, в сравнение с телевизорите с катодни лъчи, OLED дисплеите всъщност са вариация на съставките и производствения процес, използвани при LCD панелите. Фактът, че
технологията не е изцяло нова,
може да се окаже препятствие за спечелване на доверието на потребителите, особено ако цената на OLED телевизорите е много висока.
Според анализатори от iSuppli, всяка нова технология, идваща на ТВ пазара, трябва да бъде с няколко крачки напред от позицията, на която в момента се намират LCD-тата и плазмите. Тя трябва да бъде значително по-добра и в същото време да е с конкурентни цени. В случая с OLED обаче това не е така.
Сериозен проблем е факторът надеждност
Органичните материали, използвани в OLED-панелите, се нуждаят от още подобрения, ако искат да имат някакво бъдеще на пазара за телевизори. В момента OLED екраните, използвани в дисплеите на клетъчните телефони, издържат между 5000 и 10 000 часа, докато ТВ производителите се нуждаят от OLED-и, които да се изчерпват най-малко за 30 000 – 50 000 часа работа.
Въпреки това обаче, пазарът за тези телевизори може да бъде доста голям. Според предвиждания на Nano Markets, пазарът на OLED телевизори ще достигне $42 милиона през 2008 година, $436 милиона през 2009 и $1.2 милиарда през 2010.
Ключът към OLED телевизорите е последователното свързване на тънки органични пластове, които излъчват светлина, когато бъде пуснат ток. Телевизорите могат да се произвеждат по-лесно с OLED панели, отколкото с LCD такива, най-вече защото в OLED телевизорите има по-малко части.
Специфичното за тези устройства е че нямат нужда от задна светлина, което прави OLED телевизорите
потенциално по-тънки
и способни да намалят консумацията на електричество на дисплея до фактор 4, казват от компанията Universal Display, която работи по няколко различни OLED технологии.
Има и други проблеми, които обаче започват да изчезват в резултат на технически подобрения. Такъв проблем е различното време на живот на червените, зелените и сините диоди. Това води до изкривяване на картината.
В производствения процес също съществуват някои трудности. В момента OLED производителите могат да произвеждат големи количества малки дисплеи за клетъчни телефони, но увеличаването на размера на стъклото до необходимото за телевизори може също да се окаже предизвикателство.
Накрая идва и цената
Имайки предвид скоростта, с която падат цените на LCD телевизорите, правейки ги достъпни за повече хора, то от тази гледна точка OLED устройствата ще се озоват в доста трудно положение, веднъж пуснати на пазара. Така например, до края на 2007 година се очаква Sony да пусне 11-инчов OLED телевизор на цена между $800 и $1000. За $1000 обаче потребителят може да си купи 40-инчова плазма.