Според хипотезите, насилието във видеогрите може да направи учениците по-безчувствени и несъпричастни към бедите на другите. Поредно изследване в тази област опровергава в известна степен подобни твърдения и хвърля нова светлина върху проблема.
Учени от Куинслендския университет в Австралия провели експеримент с 64 ученици, които в продължение на 20 минути играли на Grand Theft Auto, Call of Duty: Black Ops, World of Zoo и Portal 2. Целта била да се изясни влияят ли агресивните игри на стремежа на хората да помогнат на другите.
В определени моменти учените излизали бързо от стаята и хвърляли на пода дръжката на вратата. Когато това ставало по средата на теста, 75% от участниците в изпитанията ставали да вземат падналата дръжка. Ако учениците знаели, че повече няма да срещнат ръководителите на експеримента, делът на оказалите помощ намалявал до 31.
Учените стигнали до извода, че основно влияние оказва не играта, а средата, в която се намира човек. Така например, ако представител на групата изследователи се усмихва и държи по-открито, с голяма вероятност той ще получи помощ и обратно – ако е отчужден, вероятността за съпричастност намалява.
Според изследователите, съществуват твърде много променливи, които често не се взимат предвид при провеждане на аналогични тестове и затова нито едно проучване до момента не е дало достоверни резултати. Някои от изследванията показват зависимост между броя на продадените копия на агресивни игри и ръста на насилието. Но други проучвания дават напълно противоположни резултати, коментират от тестващия екип.
Според учените, причините за необичайното увлечение по игрите и проявата на асоциално поведение са свързани на първо място с проблемите в семейството, с приятелите и колегите. Именно тези проблеми могат да направят човека уязвим към насилието в игрите, заключава анализът.