Онлайн търсенето е много силен фактор при вземането на решение за покупка от българите, сочи проучване Consumer Barometer, проведено от Google в партньорство с IAB Europe и TNS Infratest.
71% от потребителите са проучили най-напред онлайн, преди да пазаруват, което е по номинала на други западноевропейски държави със силно присъствие на онлайн търговията като Германия и Великобритания, съответно с 60% и 69%, коментира Бранимир Йосифов, маркетинг мениджър на Google за България.
„Следователно не е изненадващо, че докато българските потребители проучват онлайн, за да решат дилемите си при пазаруване, 78% от тях очакват водещите марки да се появят на най-водещи позиции в страниците с резултатите. Ясният извод е, че както големият и среден бизнес, така и малкият трябва да имат силно онлайн присъствие, за да достигнат до клиентите и да им предложат информация за своите продукти и услуги, когато те търсят такава”, допълни Йосифов.
Проучването показва още, че дори в категории, в които повечето пазаруване се случва офлайн, доминиращ фактор остава онлайн проучването. Например, въпреки че мнозинството потребители пазаруват мобилни устройства (88%) и договори за тях (95%) офлайн, 80% от потребителите, закупили директно телефони, и 69% от тези, които са сключили договори за мобилни телефони, преди това са проучили онлайн избора си на покупка.
По същият начин, въпреки, че само 13% от потребителите, които са си купили застраховка за автомобил, са направили това онлайн, а 65% от всички, които си купуват застраховка за автомобила, са проучили продуктите най-напред онлайн.
Като цяло, 53% от българите, които купуват продукти и услуги, използват онлайн търсачка, преди да направят своята покупка. Колите (81%), следвани от пакетните почивки (77%) и компютърният хардуер (77%), са на върха на вертикалата по търсения онлайн преди покупка.
Българите вече използват сравнително често мобилните си телефони за проучвания – 28% (колкото и в Румъния) на фона на 62% във Великобритания. Българите водят и в ползването на таблети в региона с 8%. Гърция показва резултат от 7%, Румъния – 6%, Турция – 3% , а Сърбия – 2%, съобщи Даниел Майер, директор маркетингови проучвания в Google за Северна и Централна Европа.