“Инди” разработчици раздвижват гейминга

Във втори курс Джеймс Силва, един от най-известните на нашето време “инди дивелъпъри” (или независими разработчици), не само играел на "Mario" и "Zelda" на своята Nintendo конзола, но и кроял планове за следващите по-трудни нива и подготвял идеи за игри на бъдещето. Докато другите деца мечтаели да станат космонавти или депутати, той усещал, че съдбата му е да твори видеоигри, пише wired.com.
Завладяването на космически или на политически пространства може да е било значително по-лесно, особено като се има предвид фактът, че освен от добра идея, дизайнерите на видеоигри се нуждаят и от сделка за разпространение, за да прокарат трудовете си до конзоли като Xbox или PlayStation. С течение на годините индустрията започна да се свива до шепа крупни играчи, които използват големи групи аутсорснати програмисти.
Но Силва е точният човек за разработка на игри за Xbox 360. Той е сред растящата група на независимите изпълнители, които предлагат игрите си за конзоли, работещи чрез връзка с Интернет, с подкрепата на производителите на програми, позволяващи играене в глобалната мрежа.  
Microsoft, Sony и Nintendo използват електронната търговия за продажба на разработки за конзолите си. Това води до нисък финансов риск и помага на производителите на конзоли да наглеждат нововербуваните таланти и новородените идеи. Освен това, е-каналите за търговия осигуряват и по-голям брой уникални заглавия на всяка машина.
Развитието в електронната търговия се свързва и с консолидация на издателите на игри. Разработката и отдаването на права над свръхуспешна игра като "Grand Theft Auto" отнема много години време и милиони долари инвестиции. С такива вложения компаниите не са склонни да поемат риска от пускането на нови игри на пазара и затова те разчитат на утвърдени продукти и продължения, отдадени им по франчайзингова схема.
След като спечели наградата на Microsoft "Dream-Build-Play" миналата година, играта на Силва "Dishwasher: Dead Samurai" ще се публикува в Xbox Live Arcade мрежата на компанията по-късно тази година. Главен герой в екшъна е мияч на съдове, който разхвърля доста анимационна кръв в мрачния, обитаван от зомбита подземен свят.
Създаването на успешна игра е сериозно предизвикателство. Джеймс Силва работи над "Dishwasher" вече повече от година.
"Много деца, които са започнали да разработват игри, се опитват да направят конкурентни продукти на “Halo”, “Warcraft” – нещо твърде амбициозно, но те не осъзнават, че такива игри се правят от стотици хора”, изтъква той. “Не живеем в ера, в която един човек да успее просто да реши и да направи следващия “Halo”, допълва инди-разработчикът.
През 2006 г. Microsoft стана първият производител на конзоли, който предложи версия с професионални инструменти за разработка, предназначен за хора без сериозна подготовка по програмиране.
Ползването на XNA Game Studio е безплатно, но за да публикуват игра, разработчиците плащат по $99 на година (или $49 за 4 месеца), за да се присъединят към Клуба на създателите (Creators Club) на Microsoft. Ако някоя игра премине проверките и тестовете, тя ще бъде достъпна на Xbox 360 по-късно през тази година.
Microsoft твърди, че няма начин да прецени колко игри ще бъдат създадени посредством програмните инструменти за разработка XNA Game Studio, но версията е изтеглена поне около 1 милион пъти при последното й пускане. Макар да подпомага разработчиците на игри, Microsoft се опитва да се адаптира, за да привлече инди-творците на сайта си за публикуване на игри.
Sony не предлага олекотени версии на инструментите си за разработка на игри, но създаде пространство за независими разработчици в студиото си в Санта Моника, където творците могат да правят игри за PS3. Заглавията са достъпни през PlayStation Network, онлайн общество на популярната конзола.
Междувременно Nintendo отвори известната си Wii система за инди-разработчиците за WiiWare през май. Според компанията, значението на WiiWare за Wii е като това на филмите за Холивуд. Легендарният разработчик на игри Шигеру Миямото, човекът, който стои зад творби като "Mario" и "Zelda" на Nintendo, твърди, че през годините производителите на видеоигри са станали по-консервативни. "Искам да видя тези компании да дават на младите си дизайнери свободата да творят новите и уникални идеи на това поколение", казва Миямото.

Коментар