Малките фирми са тези, които извличат най-голяма полза от така наречените облачни ИТ системи. Фактът, че си спестяват първоначалната инвестиция в солидно ИТ оборудване, освобождава техните финансови ресурси и им позволява да инвестират в основната си дейност. Така те могат да се развиват бързо, а потреблението им на ИТ да се разраства гъвкаво според мащаба на бизнеса.
Около 40 пъти по-голяма е ползата от „ИТ облака” за малките фирми, в сравнение с големите, посочи Вихрен Славчев, изпълнителен директор на Мнемоника АД, по време на дискусия в края на IDC Cloud Leadership Forum 2016.
Проблемът за малките фирми с „облака” идва от невъзможността им да дефинират добре своите нужди и искания. „Те имат своите нужди, но нямат ориентация какво и как да поискат от своя доставчик”, коментира Нели Вачева, управител на IDC България – организатор на форума.
„Преходът на малкия бизнес към облачните системи е въпрос на изграждане на доверие”, посочи в отговор Димитър Каданов, изпълнителен директор на OneBit Software. „Имат значение, разбира се, регулациите, SLA споразуменията и други фактори, но най-важно е доверието”.
Той посочи много примери от ежедневието, в които доверието е основен фактор. „Ние се доверяваме на автомобилния майстор да ни поправи колата и знаем, че всяко винтче е на мястото си. Доверяваме се и на доставчика на нашата операционна система на компютъра или смартфона си – и сме спокойни, че няма да има проблем, че ще работи гладко, че няма да има зловреден код. Същото е и с доставчика на облачното решение”, каза Каданов.
Когато малките фирми имат собствена ИТ инфраструктура, която управляват, те са наясно с тежестта на тази функция, но в същото време разбират и, че има „дупка” между техните знания и умения и тези на облачните доставчици, посочи Марин Роглев, мениджър сървърна администрация в Avon. „Тази пропаст може да се преодолее с помощта на консултант”, препоръча той.
Доверието и личното отношение са ключови за миграцията на малките фирми към облака и именно грижата на доставчика е това, което ще определи решението на малкия бизнес за използване на предимствата на облака, смята и Вихрен Славчев от Мнемоника АД.
„Когато се използват услугите на голям доставчик, при възникнал проблем е много вероятно да се окаже, че малката фирма ще бъде посрещната с „ами прочетете си SLA споразумението” или „вижте си договора”. Подобно отношение не създава добри отношения между доставчик и потребител. С малките фирми трябва да се работи на база специално отношение и много индивидуално внимание”, категоричен е Славчев.
Горчивият опит е показал, че и на автомобилните сервизи не може да се има каквото и да е доверие, та облачните провайдери хич нямат интерес да се сравняват с тях. Без крайна принуда не бих си дал колата в сервиза, а да им се доверя ей така на облаците просто няма как да стане. Първо трябва да покажат, че са готови да влязат в огъня заради клиентите си, но засега виждаме единствено мерак за парите им, без нищо насреща.
А може да се окаже, че на малкият бизнес изобщо не му трябва никакъв клауд (облачен) доставчик.