Дигиталната трансформация може да изстреля нагоре или пък да унищожи един бизнес, а в основата й е цялостна промяна на фирмената култура и начина на работа. Това обхваща взаимоотношенията с клиентите, анализът на тяхното поведение, нагласите на служителите и, разбира се, ролята на технологиите в целия процес на промяна.
„Дадена компания може да бъде лидер в своята индустрия в продължение на много години. Но понякога една малка грешка може да унищожи фирмата. И нерядко се оказва, че ръководството на организацията изобщо не съзнава къде е грешката”, каза Питър Илосвай, директор консултинг, изпълнителни ИТ програми в IDC-CEE, по време на форум за дигитална трансформация, организиран от IDC България.
Такъв е примерът с финландската Nokia, която беше лидер на пазара за мобилни телефони. Много години ръководителите на фирмата не разбраха къде сгрешиха и загубиха водещата си позиция, казва Илосвай.
Подценяването на промените в технологиите може да се окаже унищожително за фирмата. Дигиталната трансформация е именно такъв процес на промяна, който не бива да бъде подценяван, подчерта мениджърът от IDC.
Без съмнение дигиталната трансформация е нещо, с което най-висшият мениджмънт на компанията трябва да бъде изцяло ангажиран. Така е, защото става дума за фундаментална промяна на самия начин на работа. ИТ отделите обаче имат критична роля в тази метаморфоза – те са в сърцето на промяната на бизнеса.
По данни на IDC, в 32% от фирмите ролята на ИТ отдела се свързва с иновациите – създаването на нови средства и подходи, чрез които части от бизнеса могат да станат дигитални и да се подобрят посредством технологията. В 25% от случаите ключовата роля на ИТ отдела е да направи така, че технологията да ускори цифровата трансформация. Една от четири компании пък вижда ролята на ИТ в проектния мениджмънт.
Дигиталната трансформация е многоаспектен подход, казва Илосвай. На първо място е важно да се промени преживяването за потребителите. Те трябва да усещат нещо приятно и хубаво при взаимодействието си с фирмата, да им е лесно, удобно и бързо, да е безопасно, да им е комфортно.
За целта самата информация в предприятието се променя. Изменя се и оперативният модел. Най-важното обаче е, че се променя културата на работа в организацията. Тази нова култура включва:
- готовност да се поема риск;
- постоянно експериментиране;
- управление на случаите на провал;
- бързо развитие.
За да се промени преживяването за клиента, и подходът на фирмата, и нагласата на служителите трябва да се преобърнат. Всички в организацията трябва да разбират потребностите на потребителя, неговите нужди, дори неосъзнатите такива. Анализите посредством мощните аналитични възможности на съвременните технологии позволяват това разбиране да се случва по-лесно.
Самият процес на продажба се усъвършенства и се подпомага от технологиите, така че да е персонализиран, личен, индивидуален. Важно е също така да има единност на канала за комуникация – потребителят да преживява едно и също и чрез компютъра, мобилния телефон, смартфона, таблета.