Американски учени създадоха програма, която умее да разпознава сарказма и други емоции на потребителите в Twitter дори по-добре от човек. За да постигне това, софтуерът е анализирал почти 1,2 млрд. туитове с емоджи, съобщи сайтът на Масачузетския технологичен институт (MIT).
При виртуалното общуване хората са по-ограничени при изразяване на емоции, отколкото в реалния живот, където могат да използват мимики, жестове и интонации. Частично този недостатък се компенсира от емоджите – емотикони и други символи, които отразяват емоционалното състояние на автора на публикацията.
Оказва се, че емоджите са не само средство за комуникация между хората, но и добър инструмент за усъвършенстване на изкуствения интелект (ИИ). До този извод стигат разработчиците на програмата DeepMoji, която е способна автоматично да разпознава настроенията на интернет аудиторията.
Софтуерът стъпва на база данни от 55 млрд. записа в Twitter, от които 1,2 млрд. съдържат едно от 64-те най-популярни емоджи. На първия етап алгоритъмът се е научил да различава тъга, сарказъм и други емоции в съобщенията на потребителите, ръководейки се по емоджите в края на фразите. На втори етап алгоритимът започнал сам да поставя емоджи в текстовете.
В края на обучението се оказва, че програмата превъзхожда човека в разпознаването на саркастични съобщения. DeepMoji разбира успешно сарказма в 82% от случаите, докато при хората доброволци, анкетирани от учените, този показател е 76%.
Предимството на софтуера с изкуствен интелект идва от това, че неговият алгоритъм може да усвои всички видове жаргон на потребителите в Twitter, за разлика от човека, за когото подобно умение е по-трудно постижимо.
Очаква се разработката да се използва при създаване на роботи, които могат да разбират перфектно настроенията на своите събеседници. Интерес към софтуера проявяват и маркетолозите, които искат да разпознават автоматично реакциите на интернет потребителите към даден продукт.