Лаптопите остават топ продукт за дилърите

Лаптопите и таблетите заемат 23% от бизнеса на ИТ дилърите през миналата година, обяви Людмил Стойчев от CBN

Най-важни продукти за бизнеса на ИТ дилърите продължават да бъдат лаптопите, сочат данни на анализаторската компания CBN, представени днес на годишната конференция на дистрибутора АСБИС България в Банско.

Мобилните компютри – лаптопи и таблети – заемат 23% от бизнеса на ИТ дилърите през миналата година. Изненадващо продажбите на таблети се запазват като брой, заяви Людмил Стойчев, управляващ съдружник в CBN.

На второ място се нареждат десктоп компютрите и сървърите с 19% дял в бизнеса на ИТ търговците. Следват компонентният бизнес с 13%, мрежовият хардуер с 6% и периферията за печат със 7% от всички продажби на ИТ продукти.

Пазарът у нас се влияе силно от обществените поръчки. През миналата година търговете за хардуер възлизат на 30 млн. долара, което е под 10% от целия ИТ пазар и спад с 55% спрямо предходната година.

През 2016 г. се наблюдава тенденция на спад при мобилните компютри, макар и те да остават основен сегмент. В същото време продажбите на телефонни бележат едноцифрен ръст.

Продажбите на дискове и дискови масиви намаляват като брой, но се увеличават по стойност. Стабилен е и пазарът на мрежово оборудване, който нараства неизменно всяка година.

Сегментът с най-висок ръст през 2016 г. е софтуерът за сигурност, където продажбите са се увеличили с 24% в стойностно изражение, сочат данните на CBN.

На българския пазар през 2016 г. са оперирали близо 1300 ИТ дилъра, или 3% повече спрямо предходната година . Те са продали ИТ продукти на стойност 400 млн. лв., бележейки 10% ръст спрямо 2015 г., и ИТ услуги за 35 млн. лв., което е спад от 25%.

Най-големи обеми дилърите правят в секторите B2B – 43% от всички продажби, SOHO – 31% и в публичния сектор – 19%. Тревожна тенденция е спадът с 3% на брутния марж на ИТ дилърите, докато в други, нетехнологични сектори този показател се увеличава, обърна внимание Людмил Стойчев.

Коментар