Революция в електромобилите обещава компанията Fisker, която разработва модела EMotion, способен да развива скорост от 260 км/ч и да изминава 600 км с едно зареждане. Но може би по-важната новина е свързана с графеновата батерия.
Fisker твърди, че след пет години нейните електромобили ще се зареждат само за една минута и ще изминават по 800 км, пише GearBrain.com. За сравнение, дори на станциите Supercharger литиево-йонните батерии на Tesla се зареждат до пълния си капацитет за половин час.
Нещо повече, Fisker обещава три пъти по-ниска цена на своите графенови батерии, в сравнение с използваните в момента литиево-йонни батерии. Удивителните свойства на графена са известни отдавна, но досега няма сериозен пробив при батериите.
Ако наистина батериите на Fisker достигнат обещаните параметри, това ще бъде истинска революция на автомобилния пазар. Именно дългото време за зареждане на батериите възпира в момента много хора от покупката на електромобил.
Очаква се Fisker Emotion да дебютира на изложението CES 2018 в Лас Вегас. Първата версия на обещаващия електромобил ще работи с обикновени батерии, а на по-късен етап производителят ще пусне вариант с графенови батерии. Възможно е технологията да бъде пренесена и в други области, извън електромобилите.
Уважаеми г-да ,половината от вас даже нямат понятие от новите технологии на основата на графен и титанов окис. Получените супер кондензатори са в състояние да се заредят за 1 минута до пълният си обем от 147 Квт. Което е достатъчно за 800 км. нормално каране. Единствената пречка за силното разпространение на електро колите е високата им цена и липсата на изградена структура от зарядни станции. Другото са дрън..дрън дрън. ДВГ нямат никакви предимства пред електро-мобилите. Последните са по екологични, могат да се рециклират на 100% , за разлика от отровните отпадъци на машините с ДВГ. В момента няколко фирми предлагат графенови акумулатори ,но като че ли най близко са испанската фирма GRAPHONANO.За съжаление у нас даже информацията е много трудно дпстъпна.
Мите, точно това обяснявам вече в няколко поста. Дори и да има такава суперперфектна батерия, няма инфраструктура и източници на електричество, които да покрият дори 30% от нуждите на транспорта.
Оптимизмът е хубаво нещо, но сега именно на него разчитат корупционерите. При ширещата се политическа мания да се въвеждат забрани за ДВГ в Европа, предпочитам здравословния песимизъм, защото по тертипа на крушките и 800-ватовите прахосмукачки ни грози едно далеч по-голяма зло.
За да може електромобилът да е реално конкурентоспособен на ДВГ е необходимо технологията да стигне две магически числа – 1 kWh/kg и 50 $/kW. Засега сме много, много далеч от тях и силно се съмнявам, че през 2030-та, когато влезе в сила пълната забрана за ДВГ в някои страни, нещата ще са се променили драстично. Има няколко подводни камъка, като например охлаждането и безопасността, които стоят на пътя на усъвършенстването без засега да има прагматична идея, как ще се решат.
Има и още една измама – с издръжливостта на батериите. Говори се за някакви ненормирани експлоатационни цикли, като под тях някои производители разбират 10% разряд 🙂 Ясно е, че можем да си назовем произволно число цикли, стига да ги измерваме при достатъчно малък разряд. Но опрем ли до номинален разряд се оказва, че действителността изобщо не е така розова и далеч не всяка батерия доживява скромните 150 цикъла 🙂 Обикновено за край на експлоатационния срок на батерията се счита достигането на 80% остатъчен капацитет, нооо някои изкуствено завишават резултата, като тестват докато капацитетът падне до 60% от номиналния, когато отдавна вече батерията не става за нищо…
До Anonymous 19/11/2017 11:59 – браво човек, много точно и ясно описание. Доста вероятно е точно това да бъде ситуацията, но ще видим. Наистина технологиите бързо се развиват, включително бързото зареждане и увеличавене на броя цикли (издръжливост) на батериите. И тези 2 параметъра може да променят драстично крайния резултат. Ще видим, съмнявам се, че така солидно може да промият мозъците на 90% от населението, а останалите 10% ще пробват и ще кажат от личен опит впечатленията си на останалите, така че само с промиване няма да стане.
Не забравяй как само преми 6-7 години се смяхме, че не може 1 телефон да има компютърна мощ, ОС, софтуер, батерия, екран и т.н., които да заместята доста от ежедневните ни задачи, но нещата се завъртаха почти напълно. След още 2-3 години, като се наложат и сгъваеми телефони и още се вдигне нивото и ще е завършен този процес.
Същото се отнася и да електромобилите. Ще има развитие, постепенно, но докъде ще стигне наистина не се знае..
Хе, хе 🙂 Това с 1000km пробег са някакви мокри мечти. Tesla 3 има пробег от 220 мили с 50kWh батерия, т.е. 354km в идеалния (!) случай. Да ама това е честа проба безсъвестна измама отстрана на Tesla Motors, защото в реалния живот колата не се кара само ненатоварена, по равно, в безветрие и с ниска и равномерна скорост – катериш планини, изпреварваш и т.н. Достатъчно е три пъти да набиеш педала в ламарината и остатъчният ти пробег ще се стопи до степен да накара косата да настръхне. Ако не си поставяш целта да шофираш максимално икономично, реално няма да изминеш в най-добрия случай и половината от теоретичния пробег.
Абсолютна лъжа е, че технологични уйдурми е възможно радикално увеличение на пробега. Един достатъчно комфортен автомобил тежи поне 1,5t и за да возиш тази маса насам-натам си е нужна енергия от поне 30-40kWh на 100km, която _няма_ как да се икономиса, освен с разните подобни на инвалиден стол свръхлеки изгъзици, които се опитват да ни пробутват. Дори натовариш автомобила с огромни 300kWh батерии (1900kg с технологиите към днешна дата), които да изкарват по 1000km, изразходваната енергия ще е дори по-голяма, щото ще мъкнеш и тяхното тегло, а автомобилът ти ще гони 3t.
Да не говорим, че хората са свикнали зимата да им е топло, а лятото хладно, а включиш ли климатика, пробега ти намалява с още поне 10-20%…
Изобщо, в областта на електромобилите понастоящем безочливата лъжа и тенденциозността преобладават пред безпристрастността. Има огромни финансови интереси, гигантски корумпиращ потенциал, които имат изгода от изграждане на едно деформирано обществено мнение и силом да ни наложат една незряла и непригодна технология.
Напълно съгласен. Няма да е блоковата АЕЦ, а ще е кварталната АЕЦ. При всяко положение преноса на такова количество електроенергия ще е свързано с тежка инфраструктура и много загуби. В смисъл, кабелите от Козлодуй до Петрич трябва да са дебели колкото водопровод. За мащабите на България си прав, но за моите не си. Жена ми навърта 120 км отиване и връщане от работа + 15 км пазарене 3 пъти седмично. Уикендите отиват още към 500 общо. А познавам хора, дето работят на 200 километра отвкъщи. Освен това всяка батерия има саморазряд поради вътрешни утечки. А има и много стопове при нас, които тряба да се спазват, а това са си цикли разреждане – разреждане. Представи си разхода на енергия и живота на батериите ако в продължение на 3 километра правиш пълен стоп на 100 метра, което е реалната ситуация тук. И това е за леки коли. При камионите ще е драстично, а те са основния консуматор на въглеводороди наред с корабите. Добре, съгласен, няма да е кварталния АЕЦ, ще е градския АЕЦ. Някаква разлика има ли? Диверсификацията на енергоносителите е необходима и неизбежна. Можеш да увеличиш дяла на електромобилите, но едва ли до 30%. Забравяш, че не всеки живее в Айтос. По – голямата част от населението живее в мегаполисите, където за да отидеш до кварталния супермаркет се качваш на магистралата.
@Anonymous
Сметките са ти малко бакалски. Не че не са верни, но за града колко километра на ден ще изминеш? Ако примерно капацитета на батерията е 1000 км и на ден изминаваш до работа и обратно 10+10=20 км, то едно зареждане ще ти стига за 50 дена. Това значи, че не ти трябва атомна централа, за да може хората в един блок и т.н. да си зареждат колите си.
Така че тия сметки дето ги смяташ не са средностатистическия случай, а максимума, който така или иначе не това, което ще е реалността.
Постовете ми изхождат от ситуация, при която имаме вече разработена графенова(или друга) батерия с ниска цена, дълъг живот и малък екологичен отпечатък. Идеята ми е, че дори това да се случи, съществуващите мощности за производство на електричество ще задоволят не повече от 5% от нуждите от електроенергия, а нужната електропреносна инфраструктура ще е по – скъпа от съществуващата десетки пъти. Иронията е, че ветрените и водните електроцентрали в този случай ще са истинска екологична заплаха, поради което ще се наложи всеки град с повече от 30 000 население да има собсвена АЕЦ. Електрооптимистите не разбират, че никой не може да отмени диверсификацията на енергоносителите по простата причина, че няма толкова ресурси и пари. Дори в момента Тесла изпитва големи затруднения със суровините, а още не са започнали да работят както се полага. Вместо електромобили рационалното решение е да се заложи на качествен и евтин електрически градски транспорт.
🙂 Забрави я тая, че в семейство ще има два електромобила. Забраната на ДВГ ще доведе да края на ерата на личния автомобил. Либералните политики доведоха до обедняването на средната класа в световен мащаб и малко хора ще могат да си позволят прескъпото електро-МПС, което няма да има никакъв вторичен пазар. Хората сега карат или коли втора ръка или нови, но разчитат на прихода от продажбата на автомобила си, когато поискат да го сменят. Никой няма да е луд, да купува електромобил на старо, защото преоборудването му с нова батерия, струваща повече от половината на цената на нов автомобил, обезсмисля напълно такава покупка.
Неприемливо високата себестойност на километъра е принципен недостатък на електромобилите и с достъпните в обозримо време технологии не може да се промени драстично. Наред с ограничения пробег и практическата невъзможност за приемливо използване извън някаква локална зона около местодомуването, за болшинството хора този транспорт ще стане неизгоден. Да не говорим за други недостатъци, като например екологичните проблеми с производството и рециклирането. Трябва да споменем и извънредно високата пожароопасност на батериите – при дефект или удар чудовищното количество енергия в тях се освобождава за няколко секунди – време в което никой не би могъл да се спаси от пръскащия многометрови пламъци електрически ад – вижте премерите в тубата.
Като следствие ще процъфтяват фирми за коли под наем, където ще си оставят кожата нещастниците, на които им се налага за нещо да ползват модерните електрически версии на трабанта. За останалото стадо – трамвая…
Друг сценарий:
2 коли в семейство. 2х100 киловатчаса батерии. 10 часа зареждане = 20 киловата зарядна мощност. В един блок с 3 входа, 10 етажа, 3 апартамента на етаж, това прави 180 акумулатора = зарядна мощност 1 800 киловата. + печки, хладилници и т.н. Оказва се, само един блок цяла вечер изисква 2 мегавата. В комплекса има 400 блока х 2 мегавата = 800 мегавата консумация. Това ще изисква мааалкичка промяна в електрическата инфраструктура на държавата. И доста ветрогенератори ;)-
Навярно всеки блок в мазето ще има атомна електроцентрала, а за да сме еврокоректни, на покрива един ветрогенератор. А на отходните води ще има ВЕЦ ;)-
Колко трябва да е дебел кабела, зареждащ автомобил за 1 минута? Да речем, 100килоВатЧаса батерия. Това е 1 час 100 киловата=половин час 200киловата=15 минути 400 киловата=1 минута 6 мегавата. Да предположим зарядно напрежение 600 волта. Това прави 10 000 ампера заряден ток(без да смятаме загуби).Да сложим някакъв страхотен проводник – 5 ампера на квадрат.Това прави сечението на зарядния кабел 10000/5=2000 квадрата. Контактните пластини трябва да са поне 3 пъти по – големи. Общо взето, кабелите вътре в колата навярно ще тежат повече от акумулатора, а зарядното ще трябва да го включваме към колата с нещо като телфер. Ако имам зарядно в къщи и ако още 500 съседа имат такива зарядни, то ЧЕЗ може да изпита определени затруднения в квартала… Навярно ще се наложи цялата електропреносна система да стане с размерите на водопроводната система. Не че съм песимист, но няма ли да е скъпо?
Батериите са ужасяващо скъп консуматив с доста ограничен живот. На практика разходите около тях в голяма степен определят стойността на изминат километър. Ако използваш буферни батерии в зарядните станции, ще удвоиш дела на батерията в себестойността на пътуването и цената ще стане съвсем непосилна.
Виж последното изречение в статията:
“Възможно е технологията да бъде пренесена и в други области, извън електромобилите.”
От зарядни станции с батерии, които ще се зареждат непрекъснато през денонощието с по малка мощност, а ще зареждат автомобилите за къс период с по-голяма мощност.
Проблемът не е в това, че батерията позволява да бъде заредена за минута, а че за целта е необходим енергоизточник с мощност 4,8 MW ! Другояче казано, това е електропотреблението на 10000 български домакинства!!! Откъде ще дойде тази инфраструктура, която да може да пренесе тези мощности?