„Интернет позволява на всеки – от всяко място, на всяка възраст и с всякакви умения – да стартира нов бизнес, да развива съществуващ, да стане предприемач, разработчик или създател на съдържание, да намери публика, за да сподели своята страст и да успява”, заяви Мат Бритин, президент на Google за региона ЕМЕА.
По думите на Бритин, това е прекалено голяма възможност за европейския и български бизнес, за да я пропуснат. „Никога не е имало по-добро време да бъдеш предприемач!”, каза мениджърът от Google на днешната конференция EDIT4Tomorrow в София, организирана от интернет гиганта, Move.bg и Европейската комисия.
Българската дигитална стартъп екосистема ускорява развитието си, според годишния доклад InnovationShip2017 – проучване, направено от EDIT и Институт за икономическа политика (ИИП) сред 216 микро-, малки и средни компании и представено на конференцията. У нас като дигитални компании се възприемат основно микро- и малки бизнеси, създадени през последните пет години.
Данните сочат, че вече става дума по-скоро за нискорисков бизнес, който се стабилизира, все повече излиза от дефиницията на стартъп и би имал нужда от подкрепа (включително и финансова) за растеж. 91% от дигиталните микро-, малки и средни компании у нас генерират приходи през 2017 г. – за сравнение, предишната година техният дял е 67%. Компаниите, които не генерират приходи, намаляват двойно, сочи проучането.
78% от компаниите работят на външни пазари. Две трети от анкетираните генерират приход от износ, спрямо 43% през 2016 г. От тези, които изнасят, 52% твърдят, че износът формира 76-100% от приходите. С милионни приходи са 10% от компаниите, като по-голямата част от тях посочват годишен оборот между 1 и 5 млн. евро. Проучването показва, че мярка номер едно за подобряване средата за развитие на дигитален бизнес е разширяването и подобряването на електронните услуги.
Динамиката на най-виталния сектор в България е наблюдавана и са събрани важни данни по време на тримесечното турне из девет града на страната, реализирано от Move.bg в партньорство с Google. Днешната конференция завършва турнето и паралелно с това е следващ етап от съвместните усилия за обучение в цифрови умения на физически лица и компании в страната ни.
„Глобалната свързаност и дигиталните технологии ежедневно променят парадигмите, върху които градим света, в който живеем. Всеки ден колективно сме изправени пред предизвикателството да дефинираме нови регламенти и нови бизнес процеси за управление на живота ни”, посочи Саша Безуханова при откриване на конференцията.
По нейните думи, българското председателство на Съвета на ЕС дава уникална възможност страната ни да демонстрира своите възможности, знания и капацитет да бъде един от двигателите на регионалната и европейската цифрова икономика.
Общ приоритет е ускоряването на процеса на завършване на конкурентен и справедлив цифров единен пазар като източник на растеж и конкурентоспособност – около това мнение се обединиха представителите на естонското, българското и австрийското председателство на Съвета на ЕС. Според тях, цифровият единен пазар трябва да осигури по-добър достъп до дигитални инструменти и бързо навлизане на информационни и комуникационни технологии във всички сектори на икономиката.
Човек без никакъв статъп опит говори колко е е благоприятно да правиш стартъпи…