Мобилна технология помага на хората с увреден слух

Британски студенти, участници в изследователски проект на софтуерната лаборатория на IBM в Хърсли, са създали мобилна система, която подобрява общуването на хората с увреден слух. Технологията ще се използва на места като железопътни гари, летища, на работното място и др.

Системата LAMA (Location Aware Messaging for Accessibility) може да изпраща служебна информация към мобилните телефони на потребителите, в зависимост от местоположението им. Информацията е достъпна под формата на текстови съобщения (sms), образ или вибрация.

Когато потребителите навлизат в място с действаща LAMA, например железопътна гара или летище, мобилният им телефон веднага разпознава системата и започва да показва списък на предлаганите услуги. Ако се регистрират за услугата, потребителите автоматично получават служебни съобщения в предпочитания от тях формат.

„Много съм развълнуван от възможностите на тази разработка, защото тя ще намали усещането за изолираност, което изпитват хората със слухови увреждания”, казва Дейвид Лиърмор, председател на организация за изследвания на глухотата във Великобритания.

У нас проблеми със слуха имат над 100 000 души, според информация на Съюза на глухите в България. Подобна система би помогнала на тези хора да получават важна информация – спешни съобщения, сигнали за пожар, инструкции за сигурност и безопасност и др.

„Вярваме, че LAMA ще представлява интерес за различни обществени организации и работодатели, които се опитват да подобрят услугите и условията на работа, особено когато се придържат към законовите разпоредби относно дискриминацията поради инвалидност”, казва д-р Анди Станфорд Кларк, главен изобретател в IBM Хърсли.

Технологията може да се използва в железопътни гари, за да информира хората с увреден слух за разписанията, за закъснения на влаковете и отменени пътувания, както и за промени на платформите.

Друго приложение на LAMA е на работното място, където ще съобщава, например, за пожар или ще предава важна информация. Технологията е подходяща и за спортни събития, за да информира за резултати, смени, както и за местоположението на съоръженията в стадиона.

Не на последно място, LAMA ще намери приложение и в търговските центрове с цел да държи в течение хората със слухови и зрителни увреждания за текущи промоции, за важни обществени съобщения и др.

„Най-интелигентната характеристика на LAMA е, че информацията може да бъде доставена по множество начини. Така хората със слухови и зрителни увреждания ще получават същата информация както и всеки друг”, каза Клер Лекли, софтуерен разработчик в IBM и анализатор на бизнес проекта LAMA.

Инсталирането на системата на дадено място изисква интегриране на хардуер и софтуер за LAMA в наличната ИТ и комуникационна инфраструктура. Това позволява на мобилните телефони с LAMA да си взаимодействат със системата, за да имат достъп до информация и съобщения, специфични за това място. LAMA използва технологии Bluetooth и GPRS и може да бъде пригодена за работа с безжични и GSM мрежи.

Системата предстои да бъде пусната във Великобритания през идните месеци. След цялостното й интегриране, потребителите ще могат лесно да свалят на мобилния си телефон клиентския софтуер от интернет.

Коментар