МОН стимулира приема в приоритетни направления

Държавният-план прием за тази година е преструктуриран с 5% от профилирани към професионални паралелки, подчерта министър Красимир Вълчев

Министерство на образованието и науката стимулира приема в приоритетните професионални направления, които се търсят от пазара на труда, и с почти 50% е намалило приема в професионалните направления, в които има нерационално търсене на висше образование, съобщи министър Красимир Вълчев пред участниците в кръглата маса на тема „Бизнес и висше образование” тази седмица.

От 2016 г. вече има възможност Министерски съвет да регулира приема само в държавните висши училища в съответствие с качеството, реализацията и очаквания недостиг на пазара на труда в съответното професионално направление. Това са направления, по които днешното търсене на пазара на образование е по-ниско в съответствие с бъдещите потребности на пазара на труда.

Дават се и втори стипендии за студентите в приоритетни направления от няколко години, за да се стимулира включването на младите хора, посочи министърът. Обмисля се предоставяне и на трета стипендия за покриване на таксите в професионалните направления с най-голям очакван недостиг на пазара на труда – физически, химически науки, математика, съобщи министърът.

В сравнение с 2015 г., приемът в направленията „Икономика” е намалял с 51%, в „Администрация и управление” – с 61%, а в „Политически науки” – с 41%, посочи Красимир Велчев. За сметка на това е увеличен приемът в частните училища по тези направления и сега стои въпросът доколко и там е необходима регулация.

В областта на професионалното образование в партньорството с Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) е изготвен списък на специалностите с очакван недостиг на пазара на труда и от есента за тях ще има допълнително финансиране, възможност за формиране на маломерни паралелки. Предстои утвърждаване и на т.нар. защитени специалности.

Министър Вълчев отбеляза, че държавният-план прием за тази година е преструктуриран с 5% от профилирани към професионални паралелки. Ако миналата година съотношението е било 49% на 51%, то за тази година планът е 44 на 56%. Занапред предстои преструктуриране към профили и професии,  които се изучават в математически гимназии, към природни науки, информатика и най-вече специалности, изучавани в техническите професионални гимназии.

Ключово е да подобрим компетентностите, в които имаме най-голям дефицит – природо-математическите, новите умения на 21 век, посочи още министър Вълчев. Той определи като едно от големите достойнства на Закона за предучилищно и училищно образование това, че е възприел т.нар. компетентностен подход.

„Ние не знаем днес какви специалисти ще ни бъдат нужни след 20-30 години, но сме сигурни, че всеки един ученик трябва да има езикови умения, всеки един трябва да има математически умения, по природни науки и новите умения – предприемачески,  креативност и може би най-важното умение – да учи. Ако успеем тези неща да вплетем във всички програми и дейности по интереси, ще сме постигнали голяма част от задачата пред нас”, заключи министърът.

Коментар