Манипулирането на километража на коли причинява икономически загуби в ЕС в размер на милиарди евро. Ето защо Европейският парламент иска строги мерки срещу незаконната практика, които предвиждат въвеждане и на блокчейн технология, съобщават от институцията.
Връщането на километража увеличава цената на коли, продавани на старо, с между 2 000 и 5 000 евро. Изследвания показват, че това нарушение се случва често, особено при продажби на коли през граница – вероятността да купите използвана кола с манипулиран километраж в страни като България достига до 80%.
Икономическата сметка
Щетите в Европа се оценяват на стойност между 5,6 млрд. евро и 9,6 млрд. евро и засягат търговци на коли, лизингови компании, застрахователи, производители и потребители.
Потребителят, например, плаща не само по-висока цена, отколкото колата заслужава, но и се налага да поеме неочаквани разходи за поддръжка и ремонт. Тези коли често са по-опасни на пътя и замърсяват повече. Всичко това, разбира се, намалява потребителското доверие в пазара на коли втора употреба.
Предложението на Парламента
Европейският парламент иска манипулациите на уреда, наричан одометър, да се квалифицират и наказват като престъпление навсякъде в ЕС. Към момента практиката е забранена в 25 страни от ЕС, но санкциите варират от 2 години затвор във Франция до глоба от около 200 евро в Словакия.
Освен това депутатите предлагат създаване на европейска база данни, в която да бъдат вписвани редовно показанията за изминатото разстояние от всички коли в ЕС по време на техния технически преглед. Сходни национални системи вече съществуват в Белгия и Холандия.
В бъдеще следва да се търсят технологични решения, които да не могат да бъдат манипулирани – една такава опция е „блокчейн“ технологията, която разчита на споделени публични записи.
Следващи стъпки
Парламентът ще обсъди на 30 май и ще гласува на 31 май резолюция със своите препоръки. Въз основа на текста Европейската комисия може да подготви законодателно предложение в бъдеще.