Стив Джобс имаше изчистена визия за Apple и успяваше да я обясни простичко на феновете на компанията. Благодарение на стотици часове речи, интервюта и послания, завещани от него, можем да предположим каква би била оценката на Джобс за днешното състояние на Apple. Уви, равносметката не е в полза на сегашното ръководство на компанията начело с Тим Кук.
В годините на Apple след Стив Джобс се набиват на очи няколко драстични разминавания с принципите, завещани от основателя на компанията и човекът, който я изведе до върха на ИТ индустрията. В размисли по темата ZDNet изброява 12 пункта на отстъпление „през очите“ на Стив Джобс. Ето няколко от най-очевидните:
Все още няма нищо голямо
„Още едно нещо“, обичаше да казва Стив Джобс, представяйки новите продукти. Никой цитат не възбужда феновете на Apple повече от този. С три прости думи Джобс даваше път на продукти, които променят света.
„Най-голямото нещо“, което компанията постигна при управлението на Тим Кук като главен изпълнителен директор, е Apple Watch – и макар, че е интересен продукт, смарт часовникът не промени света както iPod, Mac или iPhone.
Липса на фокус
„Фокусирането е да кажеш „Не“, е друга култова мисъл на Стив Джобс. iPhone стартира като проста идея – устройство, което преоткрива смартфона. Купувачите трябваше да решат единствено колко капацитет за съхранение им е необходими – 4, 8 или 16 гигабайта – и те ставаха собственици на iPhone.
Десет години по-късно феновете на Apple се сблъскват с безброй модели iPhone, с най-различни възможности за съхранение и дизайни.
Трудни решения на прости проблеми
Стив Джобс: „Направила си наистина прекрасна торта, а след това си използвала куче за глазурата“… Apple разполага с някои от най-умните хора на планетата и компанията е в състояние да прави чудесни неща. Но също така излиза на пазара с някои недомислици.
Такива, например, са кутията за батериите на iPhone, която има индикатор за зареждане отвътре, където не можете да го видите. Или мишката с порт за зареждане, разположен на дъното. Или пък презареждащия се стилус с малка капачка, която лесно се губи. Това са дизайни, които публиката не очаква от Apple.
Големият бюджет за R&D на Apple
„Иновациите нямат нищо общо с това колко долара за R&D имате. Когато Apple се появи с Mac, IBM харчеше най-малко 100 пъти повече за изследвания и разработки. Не е до парите, а до хората, които имате и как ги ръководите“, казваше Стив Джобс.
Бюджетът на Apple за изследвания и разработки се е увеличил повече от 10 пъти от пускането на iPhone през 2007 г. досега, но компанията не е създала нищо, което да се доближава до успеха на iPhone.
Еволюция над революцията
„Имам голямо уважение към по-нататъшното подобрение и в живота си съм правил такива неща, но винаги съм бил привличан от по-революционните промени“, е друго признание на Стив Джобс.
През последните няколко години видяхме многобройни, еволюционни актуализации от Apple в хардуера и софтуера, но много малко усилия по пътя на революционните промени. Няма нищо, което да се сравнява с големите хазартни ходове, които Apple предприемаше под ръководството на Джобс.
Следва, вместо да води
„Не оставяйте шума от мнението на другите да заглушава вътрешния ви глас“ – този завет ни остави Стив Джобс. По негово време Apple гледаше напред, но сега изглежда все повече гледа настрани – в това какво правят нейните конкуренти и най-вече водещия производител на Android устройства Samsung.
Що се отнася до хардуера, Samsung „хвърля нещо срещу стената, за да види как се държи“, а през последните няколко години видяхме Apple да прави същото особено с iPhone. И докато някои от тези ходове са успешни (ясно е, например, че има силно търсене на по-големи и по-скъпи iPhone), други се провалиха (като iPhone 5C, например).