3 подценени играча при безпилотните коли

Aptiv отброи 5 000 успешни комерсиални пътувания в автономен режим съвместно с Lyft в Лас Вегас (източник: Aptiv)

Самоуправляемите коли са нещо, за което тепърва ще се шуми много, но погледите са вторачени предимно в няколко големи имена, отдавна развели байрака на своите ранни разработки в тази област. Има и други обещаващи играчи, обаче. Три компании с потенциал да ускорят „идването“ на безпилотните коли в реалността често остават недогледани, подценени.

Автономните превозни средства ще стават все по-разпространени през следващите десетилетия. Технологични компании и автомобилостроители търсят начин да се възползват от тази промяна. Очаква се секторът да набъбне до обем от 7 трилиона долара до 2050 г. Той изглежда бавен сега, което е естествено, но IHS Markit прогнозира, че през 2040 г. 16% от всички продадени нови автомобили ще бъдат напълно автономни.

Дори и да не знаете много за превозните средства без водачи, вероятно сте чували за това, което правят големите играчи като Waymo и Nvidia, или за Tesla и нейния автопилот. В тази област се целят и други големи компании. Това, което мнозина пропускат да видят, е напредъкът на Aptiv, BlackBerry и Intel.

Aptiv – тайният отличник

Не е много популярно това име. Aptiv e малко по-позната със старото си име Delphi Automotive, но го смени в края на миналата година. Тогава компанията отдели своя бизнес с автомобилни задвижващи системи в друга фирма – Delphi Technologies. Преди тази случка Delphi беше дългогодишен доставчик на автомобилни части и системи за много от автомобилните компании. Фирмата обаче реши, че ще бъде по-добре да се раздели на две части, за да може да се съсредоточи върху автономната си технология. След ребрандирането тя стана Aptiv.

Aptiv произвежда както хардуер, така и софтуер за усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS) и отброи 5 000 успешни комерсиални пътувания в автономен режим съвместно с Lyft в Лас Вегас през август.

С други думи, въпреки че не вдига шум около себе си и не се радва на медийно внимание като Waymo и Tesla, компанията прави големи крачки на пазара на автономни автомобили.

BlackBerry – второ действие

BlackBerry „залезе“ на пазара за смартфони, но компанията работи усилено, за да напредне в друга сфера. Сега тя е майстор в един бизнес, където е позната със своята QNX.

BlackBerry QNX позволява на автомобилните производители да създават безопасни и сигурни системи за подпомагане на водача (източник: BlackBerry)

QNX е софтуерна платформа, която се използва за какво ли не – от автоматизирани линии за сглобяване до влакове. Но сега BlackBerry позволява на автомобилните производители да създават чрез нея безопасни и сигурни системи за подпомагане на водача. QNX в различните си форми (включително информационно-развлекателната) вече се използва в 120 милиона автомобила по целия свят. Връзката, която QNX има с автомобилните производители, може да помогне на софтуерната платформа да набере скорост, когато пазарът на превозни средства без шофьори се разрасне.

Нещо повече, компанията разработва и система за сигурност – нещо, в което също е доказано добра. Тя се внедрява пилотно в Отава и е предназначена за подсигуряване на комуникациите по бъдещите интелигентни пътища.

Големият залог на Intel

Intel отдавна търси следващия си терен за бурен растеж. Фирмата вярва, че е намерила новата обещаваща ниша: автономните превозни средства. Компанията купи един от лидерите в ADAS системите – израелската Mobileye, миналата година за 15,3 млрд. долара.

Mobileye вече е доставила своята ADAS технология на 27 производителя (източник: Intel)

Компанията ще доставя чипа EyeQ5, който управлява системата за управление на автономни превозни средства, за 8 милиона нови превозни средства през 2021 г. Това е една от най-големите сделки, които Intel e направила до момента. Mobileye вече тества около сто автономни коли по обществени пътища и е доставила своята ADAS технология на 27 производителя на оригинално оборудване. Системата е вградена в 313 модела.

Макар че финансовите подробности за последното партньорство на Mobileye не са известни, броят на превозните средства, които ще внедрят чипа EyeQ5 на Intel, е доста голяма сделка. Усъвършенстваните системи за подпомагане на водачите са градивни елементи на напълно автономните превозни средства, така че сделката може да се приема за знак, че огромните инвестиции на Intel в Mobileye са много добре преценени и ще повлияят на развитието на автономните автомобили занапред.

Коментар