Манипулатори на кликове източват рекламни бюджети

Нови разкрития компрометират системата за таксуване на реклами в Интернет, които се появяват на страниците с резултати от търсене по ключови думи. Принципът “плати за клик”, широко използван от сайтовете за търсене, е уязвим на измами.

Конкуренти, непочтени интернет издатели и платени “кликвачи” могат да обезсмислят инвестицията в реклама и да донесат сериозни загуби на компаниите, търсещи клиенти в Интернет.

Он-лайн магазин за бижута неотдавна стана жертва на подобна измама. Вместо от потенциални клиенти, кликове от платената реклама на DiamondHarmony.com в няколко сайта за търсене идвали от фалшиви източници, разри cnet.com.

В резултат на манипулацията, бижутерът DiamondHarmony.com е платил на вятъра около 17 хиляди долара за период от над седем месеца. Това е близо 20% от бюджета на Diamond, разпределен между 8 търсещи машини по 45-50 долара дневно.

Измамата станала явна, след като една от търсачките започнала да отчита прекомерно много кликове, без това да увеличи ни най-малко покупките на бижута от он-лайн магазина. Съотношението продажби/кликове през този канал тръгнало стремглаво надолу, за разлика от това на останалите търсачки, включени в кампанията на DiamondHarmony.

Дори и аналитичният софтуер, инсталиран от е-магазина, не успял да открие източника на измамата. Предполага се, че фалшификацията идва от партньорите на търсачката – издателски сайтове, които участват в системата на търсене и прибират процент за всеки генериран от тях клик върху платените връзки.

Именно този механизъм подбужда непочтени играчи в Интернет да генерират умишлено кликове без никакъв шанс те да резултират в продажби за бизнеса, който на практика им плаща за измамата.

От технологична гледна точка, фалшиви кликове могат да генерират както автоматични програми, така и хора, наети специално за тази цел. Мотиви за подобно деяние обаче освен сайтовете партньори на търсачките имат и конкурентите на рекламиращите.

Кой и как манипулира кликовете
Схемата “плати за клик”
Плати за кликe широко разпространен начин за таксуване на реклами в Интернет, които се появяват на страниците с резултати от търсене по ключови думи; клиентът определя бюджет, който се консумира с всеки клик върху платената връзка към неговия сайт.
Измамите
Издателски сайтове-партньори на търсачките, които прибират процент от рекламата, могат да инициират кликове с цел да се облагодетелстват чрез манипулация. Конкуренти-рекламодатели също могат да генерират кликове, за да изместят временно своите съперници от позиции в резултатите от търсенето.  Манипулациите се извършват от автоматични програми или от наети хора.
Оценки на явлението
Според проучвания, фалшивите кликове в системите плати за клик са 14% от общите. Препоръката на експертите е да се следи съотношението продажби/кликове като индикатор за честна система на таксуване.  

Компании с един и същи бизнес често се конкурират за по-предно място на своите платени реклами, появяващи се в резултатите от търсене. Ето защо дадена компания може да инициира кликове върху рекламата на своя конкурент, за да го отстрани временно от заеманата позиция (системата “плати за клик” обикновено се базира на някакъв предварително зададен бюджет дневно или месечно, който се консумира с всеки клик).

Друг он-лайн търговец, лондонският Aspinal, който продава висококачествени кожени продукти, също е впримчен в клик измами. Aspinal харчи по 50 хиляди долара всеки месец за интернет реклама. Неговият собственик обаче установява, че е загубил 10 хиляди долара за три месеца в резултат на фалшификации с кликове. Това “откритие” е станало възможно след като в Aspinal наели професионалисти по управление на схеми от типа „плати за клик”.

Според изследване на eMarketer, тази година пазарът на он-лайн реклама ще достигне 16,7 милиарда, като само платеното търсене се очаква да генерира 6,9 милиарда.

Проблемът с клик измамите обаче се тълкува различно от различните субекти в Интернет. Големите търсещи машини като Google и Yahoo твърдят, че имат защитни механизми срещу манипулаторите. Рекламодателите от малкия бизнес, които са най-потърпевши от подобни машинации, пък смятат, че явлението е много по-мащабно, отколкото търсачките признават.

Според консултантската компания Click Forensics фалшивите кликове са около 14% от общите. Анализаторите са стигнали до този извод след проучване измежду над 1300 он-лайн търговци.

Това, което влошава ситуацията, е, че много от случаите на измами с кликове остават неразкрити. Технологичните решения, призвани да се справят с проблема, нито са безплатни, нито лесни, особено за малкия бизнес. Най-доброто средство за разкриване има ли измама или не е он-лайн търговците да следят съотношението продажби/кликове – ако то има необичайно ниски стойности, много е вероятно някой да манипулира системата “плати за клик”, посочват специалистите.

Коментар