Пазарът на таблети продължава да затъва

Търсенето на таблети намалява особено чувствително в Западна Европа (източник: CC0 Public Domain)

И през последното тримесечие на 2018 г. се запази тенденцията на спад в продажбите на таблети – с близо 10% на пазара в ЕМЕА (Европа, Близкия изток и Африка), по данни на анализаторската компания IDC.

Обемът на доставките на таблети в ЕМЕА възлиза на 14,1 млн. броя за периода октомври-декември 2018 г., което е с 9,6% по-малко спрямо четвъртото тримесечие на предходната година, когато пазарът възлизаше на 15,57 млн. броя.

Като цяло за годината, пазарът на таблети в разглеждания регион се е свил с 9,4%. Отчитайки слабото търсене, IDC очаква спад със същия процент и през първото тримесечие – периода януари-март на 2019 г.

Негативната тенденция е особено ясно изразена в Западна Европа, където търсенето на таблети в потребителския сегмент е намаляло с 12% през последното тримесечие. За сравнение, в останалите два подрегиона – Централна и Източна Европа (CEE) и Близкия изток и Африка (CEMA) – общият спад е около 4,6%.

Отрицателната динамика е повлияна от различни фактори, вкл. зрелостта на пазара, високото ниво на насищане, „канибализацията“ от страна на смартфоните с големи екрани, изместването на потребителския интерес към хибридните устройства и липсата на иновации при таблетите.

Водещ доставчик на таблети в EMEA е Samsung. В периода октомври-декември 2018 г. корейският производител е доставил в региона 3,6 млн. устройства, което е ръст от 23,1% на годишна база. Пазарният дял на компанията се е покачил от 18,7% до 25,5%, благодарение на популярността на бранда на пазарите в CEMA.

Apple заема второ място с резултат от 3,16 млн. таблета (+2,9%), което съответства на пазарен дял от 22,5% (+2,8%). В страните от Западна Европа доминира iPad. Освен това Apple оглавява рейтинга на доставчиците на таблети с допълваща клавиатура, благодарение на обновения през ноември модел iPad Pro.

Доставките на Huawei, третият по големина играч в EMEA, са намалели с 3,7% до ниво от 1,25 млн. броя (8,9% от целия пазар). Lenovo и Amazon допълват челната петица, макар че и те регистрират спад в доставките – съответно с 39,2% и 37,5% до 952 и 606 хил. броя.

IDC прогнозира, че през 2019 г. спадът на пазара за таблети в региона ЕМЕА ще забави темпо, а в сегмента на устройствата за бизнес потребители дори се очаква ръст – средногодишно с 3,8% в периода от 2019 до 2023 г. Но като цяло доставките на таблети в региона ще падат средногодишно с 1% за разглеждания 5-годишен период.

Коментари по темата: „Пазарът на таблети продължава да затъва”

добавете коментар...

  1. :о)

    Все още не е отживелица.
    Например в БГ отскоро започнаха да ги използват децата вместо учебници.
    Така че пазар ще има ама много силно фокусиран за някакво си приложение.
    Очаквам скоро да имат по 3-4 модела топ марките не повече.
    Евтините сигурно ще го изоставят или ще имат 1 модел.

  2. Йордан

    За мен изненадата е по-скоро, че все още има хора, които са готови да дадат пари за таблет. За мен тези устройва са тотална отживелица.

Коментар