Завръщането на телефонния разговор

Днес много хора използват своите смартфони за какво ли не, но рядко за обаждане (снимка: CCO Public Domain)

Неотдавна група изследователи от Yahoo Labs искали да научат повече за това как младите хора използват видео чат. Помолили неколцина тийнейджъри да водят дневник за дейностите си в продължение на две седмици. Оказало се, че младежите правят по много неща наведнъж, например чистене на стаите си и ровене в социалните медии и едновременно с това говорене с приятели. Чатовете понякога продължавали почти цяла нощ – тийнейджърите слизали да вечерят с родителите си, бързайки да се върнат в стаята си и да продължат разговора.

„Те ще включат видео-чата и след това просто ще хвърлят телефона си някъде”, казва главният научен сътрудник на Yahoo Франк Бентли, цитиран от Уолстрийт Джърнъл. „Те обикновено го използват като система за звуково общуване, докато камерата гледа някъде в тавана”.

„Звуково общуване”? Звучи много като „телефонни разговори”. Но не го казвайте на тези тийнейджъри. „[Приема се за] почти грубост да се обаждаш на някого”, посочва Бентли, който е работил по изследването заедно с водещия автор Миа Сух, доктор на науките в Университета на Вашингтон. Телефонното обаждане се приема за смущаващо, за дейност, която прекъсва някого, за безпокоене, обяснява Бентли.

Нужда от глас

Преди години разговорите бяха най-популярният начин за комуникация по мобилен телефон. От началото на десетилетието обаче те губят своето значение. Днес много хора използват своите смартфони за какво ли не друго, но не и за обаждане – за четене на новини, за чат, за ровене в социални медии, за гледане на видео и др. Някои хора казват, че ако телефонът им позвъни, допускат, че „някой е умрял”.

Но разработчици на приложения и инвеститори смятат, че нещата не стоят така, както изглеждат: не гласовата комуникация по телефона е проблемът, а само актът на извършване на телефонно обаждане.

„Обаждането е сгрешено по същество”, казва 26-годишният Алекс Ма, съосновател и изпълнителен директор на компанията-създател на аудио-чат приложението TTYL. „Преминахме от стационарни към смартфони, но не сме променили начина, по който говорим с хората”.

След като Ма завършил колеж, установил, че му е трудно да поддържа връзка с приятелите си. Текстовите съобщения не му давали чувството за общуване, затова започнал да се обажда, за да говори на живо. Ала при разговорите усещал, че „трябва да бъдат насрочени събития”.

Приложението, което стартирал миналото лято, е за гласови разговори, но без обаждания: TTYL предполага да имаме поставени слушалки и да отворим приложението, при което приятелите получават известие, че сме свободни за говорене. Те могат да се възползват от това, когато пожелаят. Могат да се включат в обща „стая” или да започнат разговор в „заключена стая” за общуване в условията на поверителност. Приложението е предназначено за малки групи хора: само шепа важни особи, които човек наистина би се радвал да чуе на живо.

„Това, което нашето приложение ви позволява да направите с едно докосване, е да скочите в нечии уши и да започнете разговор”, казва Ма.

Текст и глас

Друго ново приложение, наречено Chalk, позволява на потребителите да комбинират текстов чат с възможност за бързо преминаване към гласов разговор. Те също могат да преминат в режим само за слушане, където да чуят всичко, но не и да говорят. Идеята е да се намалят времето и усилията, необходими за превключване между режимите на комуникация.

Доста приложения се опитват да съчетаят размяната на текстови съобщения и гласовото общуване, било то директно, на живо, или пък чрез кратки записи, които кротко изчакват да бъдат чути в подходящ момент.

Старата песен на нов глас

„Трябва да балансирате нещата, които са по-специални и по-добри при аудио общуването, с нежеланите ефекти [на традиционното обаждане]”, казва Питър Рохас, партньор на Betaworks Ventures – дружество за рисков капитал в начална фаза. Той смята, че усилията на множеството разработчици на подобни приложения си струват, защото отговарят на търсенията на новото поколение говорещи. „Ако никога не сте прекарвали много време в телефонни обаждания, отношението ви към аудио-общуването е различно”, обяснява Рохас.

Една от разработките, подкрепена от Betaworks Ventures , е Yac Chat – платформа за аудио съобщения за отдалечено разположени работещи хора. Гласовите съобщения се изпращат и получават по начина, по който се обменят съобщенията в месинджър, но получателят може да слуша съобщението тогава, когато пожелае.

Един от най-добрите извори на вдъхновение за новите приложения за гласово общуване са… игрите. Основателят на Chalk – 28-годишният Джуян Ажганг – е бивш геймър, който използвал няколко различни платформи, за да общува с приятелите си, докато играе League of Legends. Те разменяли помежду текстови съобщения в iMessage и Messenger и провеждали видео разговори в Skype. Това именно му дало идеята да създаде Chalk, съчетавайки текстови съобщения и видео-разговори, направени за много лесно превключване.

От 2015 г. обаче системата си има и достойна конкуренция: Discord стартира като платформа, с която хората да общуват чрез текст и глас, докато играят видеоигри. Оттогава приложението е достигнало до 56 милиона активни потребители месечно, много от които изобщо не са геймъри. Изпълнителният директор на Discord Джейсън Ситрон казва, че една трета от потребителите, комуникиращи чрез гласов чат в Discord, не играят игри.

„С нарастването на броя на потребителите на Discord ние продължаваме да установяваме, че все повече и повече хора го използват за не-игрови цели”, казва Ситрон. „Може би това водещ показател за това как хората искат да общуват като цяло”.

Приложението се използва, например, и от нестопански организации, предлагащи услуги за психично здраве – речева терапия за опредeлени групи хора в нужда. Един Discord пък се оказал „натоварен” с 450 ентусиасти с тромбони, които използвали гласовия чат, за да правят музика заедно, разказва Ситрон.

Междувременно Facebook не споделя броя на гласовите обаждания, направени чрез нейните платформи, въпреки че 400 милиона души се свързват чрез видео и глас в Messenger всеки месец. Говорител на компанията обаче разкри наскоро една констатация: при по-дълги разговори сред тийнейджърите и младежите обичайно камерата гледа някъде в тавана…

Коментари по темата: „Завръщането на телефонния разговор”

добавете коментар...

  1. Славена

    Аз Съм Славена обичам да спортувам,танцувам,рапирам,пея, и съм много добра,и умна, и съм много приятен човек

Коментар