Обучиха невронна мрежа да открива увреждане на ДНК

Невронните мрежи могат да разкриват увреждане и промени в структурата на ДНК, причинени от UV лъчение (снимка: CCO Public Domain)

Международен екип от учени откри, че невронните мрежи могат да бъдат използвани за търсене на увреждания на ДНК, причинени от ултравиолетово лъчение. Разработката е дело на учени от Томския политехнически университет и техни колеги от Пражкия университет по химия и технологии.

Според изследователите, днес не е напълно ясно как точно ултравиолетовата радиация (UV) уврежда структурата на ДНК. Известно е обаче, че ефектът от UV лъчението може да увеличи риска от развитие на рак.

В нов експеримент учените са взели олигонуклеотиди с различни последователности  и са ги облъчили с ултравиолетова светлина за различни периоди от време. След това промените в структурата на ДНК се анализирани с помощта на Раманов спектрометър. По-късно спектрите са използвани за обучение на невронни мрежи.

„Невронните мрежи разкриват не само самите увреждания, но много ефективно прогнозират промени в структурата на ДНК, причинени от UV лъчение. Освен това промените, които са невидими с помощта на традиционните методи, се идентифицират с висока точност от невронна мрежа в комбинация с повърхностно усилена Раманова спектроскопия”, обяснява един от авторите на разработката.

Учените се надяват, че техният метод може да се използва успешно за медицинска диагностика. Статия, посветена на резултатите от изследването, е публикувана в сп. „Biosensors and Bioelectronics”.