TechNews.bg
АктуалноАнализиНовини

AI отключва потенциала си, като допълва човешката изобретателност

Водещите AI компании са по-добре позиционирани, защото инвестират в по-широк спектър от умения
(снимка: Microsoft)

Компаниите виждат най-много бизнес ползи от изкуствения интелект (AI), когато внедряването му е комбинирано с обучителни програми, фокусирани върху развитието на технически и „меки” умения на служителите, сочи международно изследване на Microsoft сред близо 12 000 служители и ръководители от по-големите предприятия на 20 пазара.

Резултатите обобщават кои умения ще са необходими за извличане на максимална полза от изкуствения интелект, както и съвети от компании, които вече работят с него. Бизнесът трябва да заложи на уменията на екипа си, освен на въвеждането на изкуствения интелект, за да извлече максимална полза от него, сочи проучването.

„Това е безпрецедентен момент за всички компании – независимо от размера, сектора или географското местоположение. Следващите месеци и години ще са ключови за повечето бизнеси, докато всички ние се стремим да се адаптираме към последиците от пандемията. Дигиталната трансформация се разви с изключително бързи темпове, а AI е в основата ѝ. Изкуственият интелект ще продължи да играе решаваща роля и да помага на организациите да са по-гъвкави и конкурентоспособни”, коментира Калин Димчев, изпълнителен директор на Microsoft България.

По неговите думи, пътят към отключване на пълния потенциал на изкуствения интелект е в използването на технологията за допълване на човешката изобретателност. „Компаниите трябва да се съсредоточат върху надграждане на уменията на служителите си, като едновременно с това продължат с внедряването на интелигентни технологични решения”, каза Димчев, който е и ръководител на изпълнителните директори на Microsoft от региона CEE Multi-Country, включващ 24 държави.


По-голямата част (93%) от висшите ръководители на компаниите, които са най-напреднали по отношение на внедряването на AI, посочват, че активно работят за надграждането на уменията на служителите си или имат такива планове. Освен това, почти две трети (64%) от работещите в тези организации споделят, че вече са се възползвали от програми за повишаване на квалификацията. За сравнение – в компании, които са в начален етап в процеса на прилагане на AI, процентът на отговорилите по подобен начин пада приблизително с една трета (37,8%).

Пътят към отключване на пълния потенциал на изкуствения интелект е в използването на технологията за допълване на човешката изобретателност, казва Калин Димчев
(снимка: Oksana Parafeniuk / предоставена от Microsoft)

Комбинацията от надграждането на умения и внедряването на AI води до по-високи бизнес резултати: 84,4% от висшите ръководители на компании, напреднали в прилагането на AI, споделят, че вече виждат бизнес стойност от работата си с AI. За сравнение – това се наблюдава при 58,9% от ръководителите на организации, които са на по-ранен етап в използването на изкуствен интелект.


Изследването показва, че компаниите, водещи в използването на изкуствен интелект, са съсредоточили работата си върху възможността той да допълни компетенциите на служителите им. Тези бизнеси развиват уменията на екипите си във всички категории – от анализ на данни и критично мислене до комуникации и креативност.

„В тази нова обстановка компаниите ще се нуждаят от човешката изобретателност за рестарт на бизнеса си. В контекста на новите правила за работа с клиенти, партньори и заинтересовани страни, иновативните и адаптивни организации ще се справят по-добре”, казва Азийм Азар, експерт в областта на изкуствения интелект и основател на Exponential View.

Изследването установява, че водещите AI компании са по-добре позиционирани, защото инвестират повече в широк спектър от умения и са по-фокусирани върху това как новите технологии могат да увеличат компетенциите на служителите им, допълва Азар.

Почти всички служители (92%) имат желание да придобият знания в областта на AI. Мнозинството (70,2%) от работещите в компании, използващи повече технологии с изкуствен интелект, споделят, че организациите им ги подготвят за свят с много по-широка употреба на AI. Този процент пада до 42,4% сред служителите в организации, които са на по-ранен етап от внедряването на AI. Резултатите акцентират върху възможностите, които се откриват пред тях.

„Свидетели сме на един много положителен кръговрат при компаниите, които виждат най-голяма полза от AI. Ръководителите им са установили, че точните умения носят повече стойност, когато се внедри изкуственият интелект. Това от своя страна ги насърчава да разширят употребата му и да продължат да развиват компетенциите на екипа си и да повишават експертното ниво в своята организация”, заключи Калин Димчев.

още от категорията

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Южна Корея въвежда  всеобхватни регулации за изкуствения интелект

TechNews.bg

Microsoft: ще спрем разработката на суперинтелект, ако стане опасен

TechNews.bg

Коментари