AI отключва потенциала си, като допълва човешката изобретателност

Водещите AI компании са по-добре позиционирани, защото инвестират в по-широк спектър от умения
(снимка: Microsoft)

Компаниите виждат най-много бизнес ползи от изкуствения интелект (AI), когато внедряването му е комбинирано с обучителни програми, фокусирани върху развитието на технически и „меки” умения на служителите, сочи международно изследване на Microsoft сред близо 12 000 служители и ръководители от по-големите предприятия на 20 пазара.

Резултатите обобщават кои умения ще са необходими за извличане на максимална полза от изкуствения интелект, както и съвети от компании, които вече работят с него. Бизнесът трябва да заложи на уменията на екипа си, освен на въвеждането на изкуствения интелект, за да извлече максимална полза от него, сочи проучването.

„Това е безпрецедентен момент за всички компании – независимо от размера, сектора или географското местоположение. Следващите месеци и години ще са ключови за повечето бизнеси, докато всички ние се стремим да се адаптираме към последиците от пандемията. Дигиталната трансформация се разви с изключително бързи темпове, а AI е в основата ѝ. Изкуственият интелект ще продължи да играе решаваща роля и да помага на организациите да са по-гъвкави и конкурентоспособни”, коментира Калин Димчев, изпълнителен директор на Microsoft България.

По неговите думи, пътят към отключване на пълния потенциал на изкуствения интелект е в използването на технологията за допълване на човешката изобретателност. „Компаниите трябва да се съсредоточат върху надграждане на уменията на служителите си, като едновременно с това продължат с внедряването на интелигентни технологични решения”, каза Димчев, който е и ръководител на изпълнителните директори на Microsoft от региона CEE Multi-Country, включващ 24 държави.

По-голямата част (93%) от висшите ръководители на компаниите, които са най-напреднали по отношение на внедряването на AI, посочват, че активно работят за надграждането на уменията на служителите си или имат такива планове. Освен това, почти две трети (64%) от работещите в тези организации споделят, че вече са се възползвали от програми за повишаване на квалификацията. За сравнение – в компании, които са в начален етап в процеса на прилагане на AI, процентът на отговорилите по подобен начин пада приблизително с една трета (37,8%).

Пътят към отключване на пълния потенциал на изкуствения интелект е в използването на технологията за допълване на човешката изобретателност, казва Калин Димчев
(снимка: Oksana Parafeniuk / предоставена от Microsoft)

Комбинацията от надграждането на умения и внедряването на AI води до по-високи бизнес резултати: 84,4% от висшите ръководители на компании, напреднали в прилагането на AI, споделят, че вече виждат бизнес стойност от работата си с AI. За сравнение – това се наблюдава при 58,9% от ръководителите на организации, които са на по-ранен етап в използването на изкуствен интелект.

Изследването показва, че компаниите, водещи в използването на изкуствен интелект, са съсредоточили работата си върху възможността той да допълни компетенциите на служителите им. Тези бизнеси развиват уменията на екипите си във всички категории – от анализ на данни и критично мислене до комуникации и креативност.

„В тази нова обстановка компаниите ще се нуждаят от човешката изобретателност за рестарт на бизнеса си. В контекста на новите правила за работа с клиенти, партньори и заинтересовани страни, иновативните и адаптивни организации ще се справят по-добре”, казва Азийм Азар, експерт в областта на изкуствения интелект и основател на Exponential View.

Изследването установява, че водещите AI компании са по-добре позиционирани, защото инвестират повече в широк спектър от умения и са по-фокусирани върху това как новите технологии могат да увеличат компетенциите на служителите им, допълва Азар.

Почти всички служители (92%) имат желание да придобият знания в областта на AI. Мнозинството (70,2%) от работещите в компании, използващи повече технологии с изкуствен интелект, споделят, че организациите им ги подготвят за свят с много по-широка употреба на AI. Този процент пада до 42,4% сред служителите в организации, които са на по-ранен етап от внедряването на AI. Резултатите акцентират върху възможностите, които се откриват пред тях.

„Свидетели сме на един много положителен кръговрат при компаниите, които виждат най-голяма полза от AI. Ръководителите им са установили, че точните умения носят повече стойност, когато се внедри изкуственият интелект. Това от своя страна ги насърчава да разширят употребата му и да продължат да развиват компетенциите на екипа си и да повишават експертното ниво в своята организация”, заключи Калин Димчев.

Коментар