Потенциалното придобиване на приложението за кратки видеа TikTok от страна на американската Microsoft носи риск, като нажежава политическите пристрастия в и без друго нагорещения пейзаж на геополитическите технологични взаимоотношения. Но сделката може да помогне на Microsoft да се превърне в по-голям играч в света на интернет-рекламата, доминиран от Facebook и Google.
В почивния неделен ден Microsoft заяви, че има за цел до 15 септември да сключи сделка за придобиване на поделенията на TikTok в САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия. Вероятно компанията ще има предимство в преговорите за цената, като се има предвид, че САЩ по същество принуждават китайската компания-майка TikTok – ByteDance – да продаде бизнеса си, като заплашва да забрани приложението в САЩ, определяйки го като „риск за сигурността“.
TikTok вече е фаворит сред младежите по света и бързо се превърна в значителен конкурент на Facebook и YouTube, отбелязва Ройтерс. Но подобно на конкурентите си, TikTok е изправена пред проблема със значителните разходи за модериране на съдържанието. Този проблем е характерен за всички социални медии.
Наистина ли Microsoft иска да се сдобие с приложение, което може да се използва за разпространяване на фалшиви новини и конспирации, питат анализаторите. Това ще е нелека задача. Разходите по модерация на съдържанието представляват значително „перо“ в цялостния спад на печалбата на други социални медии като Facebook и Alphabet.
Може би обаче Microsoft има ясна идея какво ще се случи с новото приложение и как то ще се впише в портфолиото й – най-вече в осигуряването на приходи.
Сделките на Надела
Microsoft направи няколко големи сделки, откакто Сатя Надела стана главен изпълнителен директор на компанията през 2014 г. За тези сделки анализаторите са единодушни, че определено са много по-добри решения в сравнение с придобиванията, осъществени от предходния главен изпълнителен директор Стив Балмър.
На Балмър, например, се пада срамът от купуването на Nokia – сделка, която бе провал и за Microsoft, и за финландската фирма, създала един от най-силните брандове в технологичния свят. Доста по-добри са резултатите от сделките на Надела. Сред тях са купуването на играта Minecraft и социалната мрежа за търсене на работа LinkedIn.
Придобиването на LinkedIn през 2016 г. всъщност бе една от най-оспорваните и коментирани сделки на Microsoft под ръководството на Сатя Надела. Акциите на Microsoft паднаха с 3%, когато договорът бе обявен. Анализатори изразяваха загриженост относно забавянето на растежа на приходите.
Доста дълго време изглеждаше, че Microsoft не знае какво да прави с LinkedIn. Преди малко повече от година дори изглеждаше, че това е сделката, която може да събори Надела от креслото на главен изпълнителен директор.
Когато обаче пандемията COVID-19 забави продажбите по цял свят, когато икономиката на всички страни замръзна, приходите от реклама в LinkedIn бяха сред най-бързо развиващите се за целия период 2017-2019 г. Като цяло LinkedIn генерира приходи от 14,3 милиарда долара за Microsoft от реклами и абонаменти.
Хазартен залог
TikTok изглежда по-рисков, по-хазартен залог за Microsoft, тъй като касае аудитория, която е по-малко заможна от тази в LinkedIn. От друга страна обаче рекламодателите вече се насочват стремглаво към приложението, любимо на мнозина младежи, търсейки как да избегнат умората на аудиторията от вече „традиционните“ сфери на реклама. Днес все по-често се оказва, че „инфлуенсърите“ в TikTok получават по-лесно и по-големи хонорари от „колегите“ си в другите социални мрежи.
Потенциалът е голям, голямо е и предизвикателството. Когато LinkedIn се вля в Microsoft, фирмата имаше 13 години опит, 11 000 служители и 105 милиона потребители месечно в световен мащаб. Сега TikTok има 6 години пазарно присъствие, около 1000 американски служители и е изтеглено 226 милиона пъти в четирите държави, които сделката обхваща.
Но потенциалът за реклама остава неустоима хапка. TikTok би направил Microsoft привлекателна сред рекламодателите, търсещи алтернативи на Facebook и Google. И това има всички шансове да се окаже сполучлив ход, като се има предвид, че някои от най-големите звезди на YouTube вече „мигрират“ към TikTok. Те са категорични, че няма какво да попречи на рекламния пазар да се пренасочи към новото приложение.
опасен конкурент на fb- да го купува m$ или жълт го забранява.