Какъв е рискът, когато мълния удари колата

При гръмотевична буря е по-добре да останете в колата, отколкото да сте на открито
(снимка: CC0 Public Domain)

Статистиката сочи, че всяка година мълниите убиват поне 6000 души по света. Но какво се случва, когато гръмотевична буря ви „хване” в колата – по-опасно ли е отколкото навън или обратно?

Мълнията е електрически искров разряд в атмосферата. Силата на тока достига 500 000 ампера, а напрежението варира от няколко десетки милиона до милиард волта. Разбира се, това е сериозна заплаха за живота.

Човекът бива удрян от мълния често в открити пространства, тъй като електрическият ток протича през канала с най-малко съпротивление, което като цяло отговаря на най-краткия път от гръмотевичния облак до земята.

Но ако сте в колата при силна гръмотевична буря? Всъщност на открито място такъв метален предмет като каросерията на автомобила е като гръмоотвод. Тогава няма нужда да се страхувате за живота си – вашия и на останалите пътници в колата!

Каросерията на автомобила играе ролята на клетка на Фарадей – ще поеме удара и ще изпрати електрическия разряд през колелата към земята. Обикновено гръмотевичната буря е придружена от дъжд, а гумите, особено мокрите, са отличен проводник.

Но и сухата гума няма да е пречка за мощен електрически разряд. Вярно е, че в този случай автомобилът може да претърпи осезаеми щети: това важи особено за каросерията и дори за бордовата електроника.

Това, което определено не трябва да правите, е да излезете от колата при гръмотевична буря и да докоснете металните ѝ части – в този случай мълнията ще влезе в земята през човешкото тяло. Най-добре изчакайте лошото време вътре, опитвайки се да не докосвате нищо.

Коментари по темата: „Какъв е рискът, когато мълния удари колата”

добавете коментар...

  1. аз

    Токът няма “сила”, а има “големина”.

  2. :o)

    Това са пълни глупости.
    Опасността е доста голяма. Един мой познат му удари мълния наскоро колата.
    За самите хора няма директна опастност, но цялата електроника УМИРА на секундата.
    И в съвременните коли всичко е електроника нали се сещате волан, спирачки , контрол
    Вдървява ти се волана и господ да те пази…да си на някоя поляна да можеш да спреш някак си.

  3. Симо

    Колат е безопасна освен кабриолет щото гюрука е от плат но металните рамки на гюрука предпазват но риска остава, но най добре е на мотор напълно “безопасно” си е като падат наоколо мълнии. Колата обаче не е защитен от кълбовидна мълния, влиза си през най малките процепи и при висока скорост, има подобни случаи при самолетите, влиза незнайно как през предното стъкло на пилотската кабина и първи много малка дупчица, понякога без да повреди нищо в самолета излиза от задната част или странични места… Това обаче е най опасното неспасяемо е, има приказки че Никола Тесла е знаел как да ги създава и е споделял че имат съзнание

Коментар