ЕК ще принуди ИТ гигантите да работят по-прозрачно

Лошите практики не са ендемични само за най-големите корпорации в света, казва Невен Дилков
(екранна снимка: БНТ)

Европейската комисия подготвя два законопроекта – за цифровите услуги и за цифровия пазар, които са изключително новаторски по своето естество. ЕС е една от малкото сили в световен мащаб, които успяват да генерират законодателство и регулация на такова високо ниво, коментира Невен Дилков, основател и управител на Нетера, в предаването „Светът и ние” по БНТ.

„Преди над 20 години ние влизахме в интернет и се вълнувахме, защото това беше символ на свободен достъп до най-надеждната информация в света. Постепенно започнахме да забелязваме, че когато сме в интернет, ние влизаме във Фейсбук. Ако трябва да си купим нещо, отиваме в Амазон. Когато търсим информация, го правим в Гугъл”, разказа Дилков.

Това се е случило неусетно и естествено, защото тези приложения са пример за добре разработени услуги, подчерта той. Европейската комисия не е против тях, нито иска да ги забрани. Напротив – оценява, че те са полезни за обществото и хората ги ползват, допълни Дилков.

„Чрез новото законодателство ЕК иска тези компании да бъдат по-прозрачни, така че хората да знаят какво се случва с тяхната информация и да могат да влияят обратно”, каза основателят на Нетера.

Сред новите концепции на ЕК, които за първи път се появяват в законодателството и в цифровия свят, е ролята на модераторите. Те ще могат да наблюдават и да дават обратна връзка на корпорациите дали определена информация е надеждна, истинска, или е от т.нар. фалшиви новини.

На въпрос на водещата защо новите закони се правят само за най-големите компании, Невен Дилков отговори, че те най-трудно се регулират. В бъдеще обаче е добре, според него, правилата да се разпространят и към по-малки пазарни субекти.

„Една от моите критики към това предложение е, че лошите практики не са ендемични само за най-големите корпорации в света. Алчността не е незаконна. За да злоупотребяваш с доверието на клиентите си не е нужно да имаш над 45 милиона абоната. Може да имаш „само” 43 милиона и пак да им навредиш”, каза Дилков.

Според него, потребителите ще усетят ефекта от това законодателство по положителен начин. „Знаете как тези платформи се използваха за повлияване на избори в Щатите, във Великобритания, а и в почти всички други държави. Очакваме в бъдеще да има по-малко възможности за манипулиране на информация”, заключи той.

Коментар