TechNews.bg
E-обществоВодещи новиниМненияНовини

ЕК ще принуди ИТ гигантите да работят по-прозрачно

Лошите практики не са ендемични само за най-големите корпорации в света, казва Невен Дилков
(екранна снимка: БНТ)

Европейската комисия подготвя два законопроекта – за цифровите услуги и за цифровия пазар, които са изключително новаторски по своето естество. ЕС е една от малкото сили в световен мащаб, които успяват да генерират законодателство и регулация на такова високо ниво, коментира Невен Дилков, основател и управител на Нетера, в предаването „Светът и ние” по БНТ.

„Преди над 20 години ние влизахме в интернет и се вълнувахме, защото това беше символ на свободен достъп до най-надеждната информация в света. Постепенно започнахме да забелязваме, че когато сме в интернет, ние влизаме във Фейсбук. Ако трябва да си купим нещо, отиваме в Амазон. Когато търсим информация, го правим в Гугъл”, разказа Дилков.


Това се е случило неусетно и естествено, защото тези приложения са пример за добре разработени услуги, подчерта той. Европейската комисия не е против тях, нито иска да ги забрани. Напротив – оценява, че те са полезни за обществото и хората ги ползват, допълни Дилков.

[related-posts]

„Чрез новото законодателство ЕК иска тези компании да бъдат по-прозрачни, така че хората да знаят какво се случва с тяхната информация и да могат да влияят обратно”, каза основателят на Нетера.

Сред новите концепции на ЕК, които за първи път се появяват в законодателството и в цифровия свят, е ролята на модераторите. Те ще могат да наблюдават и да дават обратна връзка на корпорациите дали определена информация е надеждна, истинска, или е от т.нар. фалшиви новини.


На въпрос на водещата защо новите закони се правят само за най-големите компании, Невен Дилков отговори, че те най-трудно се регулират. В бъдеще обаче е добре, според него, правилата да се разпространят и към по-малки пазарни субекти.

„Една от моите критики към това предложение е, че лошите практики не са ендемични само за най-големите корпорации в света. Алчността не е незаконна. За да злоупотребяваш с доверието на клиентите си не е нужно да имаш над 45 милиона абоната. Може да имаш „само” 43 милиона и пак да им навредиш”, каза Дилков.

Според него, потребителите ще усетят ефекта от това законодателство по положителен начин. „Знаете как тези платформи се използваха за повлияване на избори в Щатите, във Великобритания, а и в почти всички други държави. Очакваме в бъдеще да има по-малко възможности за манипулиране на информация”, заключи той.

още от категорията

ЕС отлага „високорисковите“ правила за AI до 2027 г.

TechNews.bg

Една четвърт от световното население остава офлайн

TechNews.bg

Схватката за бъдещето на интернет се ожесточава

TechNews.bg

Законът на ЕС за данните вече е в сила – всред „умора от регулациите“

TechNews.bg

Интернет става изкуствен, заради… изкуствения интелект

TechNews.bg

Отвореният интернет е в „бърз упадък”. Наистина ли?

TechNews.bg

Коментари