Какво се случва с мозъка, когато четем софтуерен код

Научно изследване остави отворен въпроса дали програмирането трябва да се преподава като математическо умение или като езиково-базирани умения
(снимка: CC0 Public Domain)

Четенето на софтуерен код е различно от четенето на писмен език, но също така тази човешка дейност не разчита на онези части от мозъка, които се активират от математиката.

Когато „четат” софтуерен код, програмистите не използват езико-обработващата част на мозъка – не там се увеличава притокът на кръв по време на активността, установиха невролози от Масачузетския технологичен институт. Вместо това, при четене на код притокът на кръв се увеличава в частта от мозъка за многократно търсене (MD), която обикновено се използва за математика, логика и задачи за решаване на проблеми от рода на кръстословици, разкрива данни от изследването ZDNet.

Но констатациите на групата учени са двусмислени, тъй като областите на МD мрежата, които са били активирани с четене на код, не се използват за математика, оставяйки отворен въпросът как трябва да се провежда обучението по програмиране – като усвояване на математически умения или на езиково-базирани умения.

В проучването са участвали програмисти, които четат фрагмент от текстово-базиран език за програмиране Python (експеримент 1) и комбинация от блокове в графичния език за програмиране ScratchJr (експеримент 2). След това изследователите са използвали система за функционален ядрено-магнитен резонанс (fMRI), за да видят кои области на мозъка са активирани по време на разбирането на кода: системата MD или езиковата система.

„Открихме, че системата MD показва силни двустранни реакции на кода и в двата експеримента, докато езиковата система реагира силно на проблеми с изреченията, но слабо или изобщо не реагира на проблеми с кода”, пишат невролозите от MIT в статия, публикувана в научното списание eLife.

„По този начин MD системата поддържа използването на нови когнитивни инструменти, дори когато входните данни структурно са подобни на естествения език”, обясняват учените.

Изследователите са избрали за целите на експеримента две отделни групи от над 20 участници от Масачузетския технологичен институт, университета Тъфтс и други университети, като всеки от доброволците е познавал Python или ScratchJr.

Установено е, че четенето на код активира MD мрежата, но изглежда използва различни части от нея, в сравнение с математиката или логическите задачи. Според учените, това означава, че разбирането на кода не възпроизвежда точно изискванията на математиката.

Разбирането на компютърния код изглежда е нещо различно. „Това не е същото като езика и не е същото като математиката и логиката”, казва Анна Иванова, студент в Масачузетския технологичен институт и водещ автор на изследването.

Учените не откриват нито една област от мозъка, която да е посветена изключително на програмирането. Те обаче отбелязват, че при опитните програмисти може да се развие специализирана мозъчна дейност.

Да се учиш да програмираш е лесно и наистина много забавно, освен това подобрява мисловните процеси, освежава мозъка и избистря ума, казват специалистите от Софтуерната академия на Нет Ит, която предлага онлайн обучение по програмиране на Python и други актуални езици.

„Да се научиш да програмираш е като да учиш чужд език, но когато говорим за програмни езици, ти се учиш да комуникираш с компютър. Програмирането е изключително интересно занимание, което дава огромно удовлетворение”, категорични са експертите.

Коментари по темата: „Какво се случва с мозъка, когато четем софтуерен код”

1. Anonymous

Притока на кръв отива в определени места за това не е нужно ямр и други скенери, за да се разбере.

Страничните ефектки са по-важни проблеми с теглото, разширени вени, проблеми със зрението, диопрти очила, простотата и частчна или пълна импотенция.

2. Anonymous

Не бъди наивна ,
    в интернет няма място за истини !