Хай-тек дънки и жилетки спасяват мотористите

Дънките с въздушни възглавници могат да спасят живота на мотористите при инциденти
(снимка: Airbagjeans / YouTube)

Балансирането върху две колела в съчетание със силата и тягата на мощен мотор е тръпка, която увлича мнозина, но това е и далеч по-опасно от шофирането на кола. При инцидент на пътя каращите мотор е около 30 пъти по-вероятно да загинат, отколкото каращите автомобил при същите условия. Но иновациите в специализираното облекло за мотористи – дънки и жилетки с въздушните възглавници – могат да помогнат за запазване на безопасността на мотоциклетистите.

Моузес Шахривар проектира първия си чифт мотоциклетни дънки в сътрудничество с Harley-Davidson преди 16 години. Тогава изобретението му включва защитна кожена подплата. Сега той е развил идеята си с „още една идея”. Неговата компания Airbag Inside Sweden AB е проектирала прототип на чифт супер-здрави дънки, в които се крият въздушни възглавници – вътре в крачолите.

Потребителят привързва дънките към мотоциклета си и ако се случи да падне, въздушните възглавници се задействат автоматично: пълнят се със сгъстен въздух мигновено и намаляват силата на удара върху долната част на тялото. След това въздушната възглавница може да се освободи, да се напълни с газ и да се прибере в дънките, за да се използва отново, обяснява Шахривар пред CNN.

Airbag Inside Sweden AB е в процес на сертифициране на дънките по европейските стандарти за здраве и безопасност и ги подлага на поредица от краш тестове. Компанията е привлякла 150 000 евро финансиране от Европейския съюз за разработване на идеята.

Сега нейният основател се надява да пусне дънките на пазара през 2022 г. Френската компания CX Air Dynamics стартира краудфандинг кампания за разработване на подобна идея.

Шахривар казва, че подобен вид защита – с въздушни възглавници – за първи път се предлага за долната част на тялото. Еквивалентната технология за горната част на тялото съществува повече от 20 години. Жилетките с въздушни възглавници за мотоциклетисти могат да бъдат обличани под якето и предпазват гърдите, врата и дори гърба при падане.

Ранните версии изискваха прикачване към мотоциклета – подобно на дънките на Шахривар. Но напоследък бяха разработени и автономни електронни въздушни възглавници, които използват високотехнологични сензори, за да „разберат” кога водачът е на път да падне.

Сред автономните въздушни възглавници на пазара е система, създадена от френската фирма In&motion. Компанията проектира носими въздушни възглавници за професионални скиори от 2011 г. Оттогава е адаптирала технологията и за мотоциклетисти. Вместо да използва лента за задействане на въздушните възглавници, системата има „мозък”, състоящ се от GPS, жироскоп и акселерометър. Като размер джаджата е малко по-голяма от смартфон. Кутията се поставя в задната част на всяка съвместима жилетка.

„Сензорите измерват движенията в реално време. Алгоритъмът е в състояние да открие падане или инцидент, за да надуе въздушната възглавница непосредствено преди удара”, казва мениджърът за комуникация в In&motion Ан-Лоур Хогели. Кутията измерва позицията на мотоциклетиста 1000 пъти в секунда. Ако тя открие „невъзстановим дисбаланс”, въздушната възглавница се задейства автоматично и напълно се надува, за да защити гръдния кош, корема, шията и гръбначния стълб на водача, обяснява Хогели. Това отнема само 60 милисекунди.

In&motion наскоро привлече 10 милиона евро финансиране за разширяване на дейността си в Европа и САЩ. Интересен в случая е моделът на предлагане, който In&motion използва. Фирмата има достъпна абонаментна услуга, обяснява Ема Франклин, заместник-редактор на Motorcycle News. „Тяхната система в много отношения направи въздушните възглавници по-достъпни за обикновените хора”, казва тя.

С други думи, мотоциклетистите могат да си купят кутията за, примерно, 400 долара или да я наемат от In&motion за около 120 долара годишно. Освен това потребителите във Франция имат достъп до настройка, която автоматично извиква спешна медицинска помощ в случай на катастрофа.

Кутията на In&motionе е колкото смартфон и се поставя в задната част на всяка съвместима жилетка
(снимка: In&motion)

Защитата чрез въздушни възглавници вече е задължителна за мероприятия като MotoGP и тазгодишното рали Дакар. Все пак за обикновените мотоциклетисти на пътя въздушните възглавници все още не са задължителни. Създателите на подобни дънки и жилетки обаче вярват, че това е важна иновация за безопасността.

Ричард Фрамптън, старши преподавател по безопасност на превозните средства от университета Лафборо в Обединеното кралство, казва, че няма много академични изследвания за ефективността на жилетките с въздушни възглавници за мотоциклетисти, тъй като те все още са доста нови. Но той посочва изследвания на Френския институт за наука и технологии за транспорта, които потвърждават, че жилетките с въздушни възглавници предлагат добра защита при скорости на удара, по-ниски от 30-40 километра в час (18 до 25 мили в час).

„От малкото статии и казуси, които съм виждал, изглеждат много полезно устройство”, казва Фрамптън. „Подкрепям ги – гърдите, шията и гръбначният стълб са области, в които можете да получите наранявания, които да са животозастрашаващи”.

Коментар