Всички шофьори знаят, че има една ивица от околния свят, която моментно остава скрита от погледа им по време на шофиране – това е така наречената „сляпа зона”, където нямаме видимост заради „гредите” на купето. Понякога точно в тази зона обаче бързо се случват събития, които могат да имат неприятни последици.
14-годишната американка Алейн Гаслер е измислила проектор, който предава образа от пространството около колата върху онези елементи на колата, които я покриват. Системата, за която никой производител на автомобили не се е сетил, е разработена от Алейн за състезанието Broadcom Masters, което включва произведения по математика, приложни науки и инженерство.
Проектът се нарича „Подобряване на безопасността на превозното средство чрез премахване на слепи зони”, съобщи Mashable. Работата на Алейн бе класирана на първо място в състезанието и получи награда от 25 000 долара.
Използвайки 3D принтер, момичето е създало прототип на система, състояща се от уеб камера и проектор, който излъчва изображение на улицата към предната греда на колата – същата, която често пречи на зрителния обхват на водача. Това решение е поразително със своята простота и елегантност!
Камерата е разположена в основата на предната колона на автомобила и излъчва видео в реално време към вътрешната страна на гредата с помощта на мини-проектор, прикрепен над седалката на водача. Най-трудната част, казва момичето, е проектирането на обектив, който да фокусира изображението върху обект, намиращ се толкова близо.
За да направи изображението по-ясно и да не пречи на пътниците, зоната на излъчване е покрита със специална тъкан, която отразява светлината само към източника си – тоест, изображението е видимо само откъм проектора и съответно от мястото на водача. Пътниците обаче не виждат нищо друго, освен обикновена облицовъчна тъкан.
Прави ли ви впечатление, че напоследък само тинейджърки измилят разни работи и стават шампионки в технически конкурси? Поне според медиите де…
Те инженерите не само това, но и други стотици технологии са се сетили, но не ги прилагат, защото: 1. увеличават цената и така намаляват продаваемостта на автомобила 2. по-добре малко по-малко да ги интегрират, за да се купуват новите модели…
Нека все пак започна с поздравления към тази млада дама и нейната креативност.
Но, не мога да не изразя и раздразнението си от това, че подобни статии в крайна сметка създават изключително грешното впечатление, че десетките хиляди инженери и научни работници, които са ангажирани в транспортния бранш, са прости и недосетливи.
Причината да няма такива решения в съвременните автомобили е чисто практическа.
Например, вечерно време светлината и образът от този проектор ще се отразяват в предното стъкло, което ще доведе до съществено влошаване и дори частична загуба на видимост.
Всъщност, подозирам, че не е нужно да е напълно тъмно. Стига да е малко по-мрачно и вътрешните източници на светлина (т.е. проекторите) ще доминират.
В автомобилите има изключително строги изисквания за източниците на светлина и е тотален абсурд да позволят подобни проектори, освен ако технологията не се подобри съществено.
Всъщност, далеч по-вероятно е да измислят нещо с гъвкави дисплеи и филтри за тесен ъгъл на видимост, и нисък интензитет.
Автомобилните инженери отдавна са се сетили да сложат инфрачервени камери, дори и сонари за offroad автомобили. Експериментират с LiDAR, невронни мрежи и какво ли още не.
Тъпо е дори да си помислите, че никой не се бил сетил за проектиране на образ.
Това не е известната сляпа зона, в която не се вижда автомобил до теб в страничното огледало и огледалото за задно виждане.