Летището в Дубай кара посетителите да се чувстват като в бъдещето със своите безмитни магазини в пещероподобни кухини, изкуствени палми, блестящи терминали, водни каскади и „арктически” студ от климатизацията. Сега ключовият транзитен център може да се похвали с още едно допълнение от сферата на научната фантастика – ирисов скенер, който проверява самоличността на човека и елиминира необходимостта от каквото и да е човешко взаимодействие при влизане в или напускане на страната.
Това е най-новата програма за изкуствен интелект, която Обединените арабски емирства стартираха на фона на пандемията от коронавирус. Безконтактната технология се разглежда като ценна за намаляване на разпространението на вируса. Но мярката отново повдига и въпроса за повсеместното наблюдение и неприкосновеността на личните данни.
Летището в Дубай започна да предлага програмата на всички пътници миналия месец, съобщи TechXplore. В неделя пътниците вече можеха да пристъпят към ирисовия скенер, след като се регистрират, да погледнат и за няколко секунди да излязат през т.нар. паспортен контрол. Няма хартиени билети, паспорти, лични карти, нито пък телефонни приложения.
През последните години летищата по света ускориха въвеждането на технологията за лицево разпознаване, за да обработват пътнико-потока по-бързо. Но сканирането на ириса на летището в Дубай отива една стъпка по-далеч. Това е по-бързо, по-лесно и по-надеждно решение, а когато базата данни е интегрирана с други бази данни в страната, пътникът не се нуждае от документи за самоличност или бордна карта за самолет.
„Бъдещето е тук”, казва ген. Обаид Меайер Бин Суруур, заместник-директор на Главната дирекция по пребиваването и външните работи. „Сега всички процедури са „умни, те отнемат по пет до шест секунди”.
Но както става с всички технологии за лицево разпознаване, програмата поражда и страхове от пълното заличаване на неприкосновеността на личния живот в страната. Според декларацията за поверителност на Emirates, авиокомпанията свързва лицата на пътниците с други лични данни, включително паспортна информация и информация за полета, като ги запазва „за толкова време, колкото е разумно и необходимо за целите, за които е събрана информацията”.
Споразумението обаче дава малко подробности как се използват и съхраняват данните. Казва се само, че „макар компанията да не копира лицата на пътниците”, някои други лични данни „биха могли да бъдат обработвани в други системи на Emirates”.
Бин Суруур подчертава, че имиграционната служба на Дубай „напълно защитава” личните данни на пътниците. Според него, „никоя трета страна не може да ги види”. Но без повече информация за това как ще бъдат използвани или съхранявани данните, биометричната технология увеличава възможността за злоупотреба, казват експертите.
„Всеки вид технология за наблюдение е предупредителен сигнал, независимо в коя държава се намира”, коментира Джонатан Франкъл, докторант по изкуствен интелект в Масачузетския технологичен институт. „В една демократична държава, ако технологията за наблюдение се използва прозрачно, поне има възможност да се проведе публична дискусия по този въпрос”.