Скам-измами съсипват репутацията на знаменитости

Измамните реклами са убедителни и не е изненадващо, че хората си падат по тях
(снимка: CC0 Public Domain)

Мартин Люис и сър Ричард Брансън са известни британски личности, чиито имена, оказа се, се използват най-често в онлайн финансови измами с фалшиви препоръки във Великобритания.

Британският Национален център за киберсигурност (NCSC) е премахнал над 730 000 уебсайта, изпълняващи измами, през 2020 г., съобщи BBC. Експертите от киберагенцията, която е част от разузнавателната агенция GCHQ, казват, че тенденцията е нарастващ проблем.

Какво представляват измамите с фалшиви препоръки?

Престъпниците създават фалшиви новинарски статии, в които се твърди, че известни личности подкрепят нови инвестиционни схеми. Статиите се разпространяват чрез масови имейл кампании, SMS текстове или реклами в социалните медии. Те съдържат линк към уебсайтове, които насърчават гражданите да „инвестират” в „инвестиционни” програми.

Въпреки че темата на тези атаки често е криптовалута, моделът може да се използва за популяризиране на всякакъв вид фалшиви „инвестиции”.

Отвратително

„Това е най-лошото ласкателство, което някога съм получавал”, коментира Люис. „Тези крадци и измамници съсипват репутацията и доверието, което съм изградил, опитвайки се да помогна и защитя потребителите, за да се опитат да откраднат пари от уязвими хора. Гади ми се от това!”.

Новината дойде от годишния доклад на NCSC „Active Cyber Defense”, който очертава действията, предприети от агенцията за предотвратяване на измами и кибератаки. NCSC казва, че е започнала да действа срещу уебсайтовете през април 2020 г. и до края на календарната година е свалила 286 322 отделни кампании в 731 080 URL адреса.

Кибер агенцията казва още, че този относително нов тип измами са глобален проблем.

„Наистина убедително”

Измамните реклами са „наистина убедителни”, казва Иън Леви, техническият директор на NCSC. Затова не е не е изненадващо, че хората си падат по тях.

„Престъпниците използват както марки на вестници, така и известни личности, за да направят статиите да изглеждат наистина добре”, пояснява специалистът. „Мартин Люис и сър Ричард Брансън са имена, които се използват, защото са известни и защото са свързани с парите”.

Коментар