Електрическите превозни средства продължават да набират популярност и нещо, с което ще трябва да се научим да се справяме, е обработването на купчините батерии, достигнали края на живота си. Хвърляйки поглед към това недалечно бъдеще, учените от Националната лаборатория Оук Ридж в САЩ са разработили нова роботизирана система, която автоматично разглобява отработени батерии от електрически превозни средства с голяма ефективност и безопасност. Така те бързо и лесно отиват за рециклиране.
Въпросът за употребяваните батерии на електрически превозни средства е нещо, което е в радара на вниманието не само на изследователските институти, но и на големите производители на автомобили, отбелязва NewAtlas. Така например, Nissan пренасочва батериите от Leaf за захранване на центрове за данни.
В друг сценарий Renault превръща батериите на електрическите си превозни средства в системи за съхранение на енергия за дома и зарядни устройства по спирките за почивка на магистралите. Ford пък изгражда съоръжение на стойност 185 милиона щатски долара, за да се съсредоточи върху батериите от следващо поколение, включително как най-добре могат да бъдат рециклирани.
Все пак днес само малък процент от батериите на е-коли се рециклират. Те тепърва ще започнат да се трупат. Понастоящем това се прави на ръка и включва първо разреждане на батерията, а след това разглобяване на съставните ѝ части. Подобен подход излага работниците на токсични химикали и електричество с напрежение до 900V.
Търсейки как да изгради роботизирана система, която може да извършва тази дейност, екипът от Националната лаборатория Оук Ридж всъщност се обърнал към една идея, разработена по-рано – за извличане на редкоземни магнити от стари твърди дискове. Учените адаптирали технологията за използване при употребявани батерии от електрически превозни средства.
Новата система за разглобяване може да бъде конфигурирана да се справя с всякакъв вид батерии чрез безопасно разхлабване на болтовете и корпуса, дори ако устройството има останал заряд.
„С нашата система, когато роботът вземе батерията и я постави на производствената линия, вече няма нужда човек да пипа акумулаторите”, казва Тим Макинтайър, ръководител на екипа. Оттам насетне автоматизираната система може да разглоби батериите до ниво клетка и да извади различни материали за рециклиране като кобалтови, литиеви или метални фолиа.
Наред с това роботът може да извлича отделни модули от батерии, които да бъдат ремонтирани и използвани повторно в системите за съхранение на енергия. Според екипа, системата може да разглоби 100 или повече батерии за времето, необходимо на един работник, за да разглоби 12 акумулатора.
Вече има известно забавяне в процесите по рециклиране на батерии от електромобили, отбелязва членът на екипа Джонатан Хартър. „Ограничаващият фактор е времето, необходимо за извършване на електрически разряд и ръчно разглобяване”.
„Автоматичното разглобяване на компоненти, съдържащи критични материали, не само елиминира трудоемкото ръчно разглобяване, но и осигурява ефективен процес за разделяне на компонентите на потоци с по-висока стойност, където критичните материали са концентрирани в отделни суровини за рециклиране”, казва членът на екипа Том Лограсо. „Тази добавена стойност е важна част от установяването на икономически жизнеспособен процес”.