Въпреки че инспекцията на железопътните релси е много важна задача, проверките обикновено се извършват при липсата на движение на влакове. Новият железопътен дрон Staaker BG-300 Railway Drone предлага алтернатива. Той се движи по релсите и просто излита, когато към него се приближава влак.
Произведен от норвежката компания Nordic Unmanned, BG-300 е многокоптерен дрон, задвижван от горивни клетки, който включва и комплект от четири моторизирани релсови колела. С тях дронът може да се движи по железопътна линия със средна скорост от 20 км/ч. Машината е способна да пропътува до 200 км наведнъж.
Движейки се, дронът проверява релсите, използвайки камери и „други сензори”, съобщи NewAtlas. Може да бъде натоварена и със задачата да смазва релсовите превключватели, ако е необходимо.
Интересното е, че ако срещне друг железопътен трафик, BG-300 ще излети автономно от релсите, за да се махне от пътя на идващия влак – и ще чака, докато композицията премине. Машината може да използва летенето и за преминаване от едни релси към други.
Според Nordic Unmanned, дронът BG-300 е разработен в партньорство с „голям европейски собственик на национална железопътна инфраструктура”. Машината трябва да започне действителна работа в Европа от първата половина на следващата година.
Ще се вдигне на метър, и ще излети встрани. А и предполагам, че в паметта му, ще има график на движение на влаковете. В реално време, ще реагира. Освен всичко, има и датчици за всеки случай.
По време на движението си дронът само ще усеща вибрациите от назъбените си колела (виж снимката).
При положение, че всеки дрон има задължителни вградени жироскопи и акселерометри – безпроблемно ще исети вибрациите от приближаващ влак от километри.
Тя жицата отгоре е дребен проблем. Какво правим на дъгов участък в планинска местност, при който влакът просто се появява твърде бързо, за да може дронът да реагира…
А жицата отгоре?