През последните години соларният екип на Техническия университет в Айндховен е изградил редица свръхефективни превозни средства, задвижвани със слънчева енергия, за да се участва в какви ли не състезания за соларни автомобили, но сега има ново предложение: изцяло соларен кемпер!
Наречен Stella Vita, кемперът ще потегли на пътрешествие по-късно този месец, за да измине 3000-километрово трасе из Европа. Концептуалният модел е с извити форми, изграден от екип от 22 студени. Описват го като „соларна къща на колела”.
На покрива му има 8,8 кв.м. основна фотоволтаична инсталация, която събира енергия за 60 kWh литиево-йонна батерия. Това позволява на возилото да се търкаля по пътя със скорост до 120 км/ч, разказва NewAtlas. Когато обаче кемперът е паркиран, допълнителни плъзгащи се панели се разгъват настрани и тогава общата площ на соларната система става 17,5 кв.м.
Наред с това покривът на превозното средство се повдига, когато то е паркирано. Така обитателите на кемпера могат удобно да стоят и да се движат вътре, да готвят в кухнята или да вземат душ.
Всички енергийни потребности на Stella Vita, включително системата за електрическо задвижване, се захранват само от слънцето. Идеята е собствениците на кемпера да не са зависими от каквато и да е стационарна инфраструктура за зареждане по маршрута на своето пътуване.
В кабината водачът може да следи статистиката за енергията на централния дисплей. В конзолата има място за преносим Bluetooth високоговорител. В допълнение към вратите на водача и пътника, превозното средство има и две големи противоположни врати зад кабината, които отварят интериора за повече светлина и въздух.
Освен с компактен кухненски блок интериорът на Stella Vita разполага с Г-образна пейка с вградено място за съхранение, малка маса за хранене, рафтове и шкафове и зона за спане. Споменават се и телевизор и удобства за приготвяне на кафе, но въпросът с тоалетната остава неясен.
При ярка слънчева светлина, според екипа на Айндховен, превозното средство може да измине до 730 км за един ден. Пробегът при напълно заредена батерия може да достигне до 600 км – предполага се шофиране през нощта.
За да докажат възможностите на концептуалния си модел, членовете на екипа са решили да предприемат европейско слънчево турне. Тръгвайки от Айндховен в Холандия на 19 септември, авантюристите ще се отправят на юг през Золдер към Брюксел, където се планира спирка.
Ще има още гостувания в Париж, Льо Ман, Ил де Ре, Бордо, Биариц, Сарагоса, Мадрид, Толедо и Кордоба. Пътуването с дължина 3 000 км следва да приключи в най-южния град в Испания – Тарифа – на 15 октомври.
Студенти от Айндховен често си правят превозни средства. Преди време бяха направили автомобил с корпус от разградим материал получен от царевица. Много по-добро решение от трабанта, при който има пластмасово повърхностно покритие и импрегниране на картона (по-точно е да се каже фазера) с химикали…
Толалетната само е минус. Не може навсякъде да ходиш по нужда.