Заплахите на Meta, че напуска Европа, удариха на камък

Онлайн платформите са чувствителни към регулации, които ограничават тяхната пазарна сила
(снимка: CC0 Public Domain)

Meta, доскоро известна като Facebook, превзе заглавията миналата седмица – този път със „заплаха” да изтегли услугите си от Европа. С документи до Комисията за ценни книжа и борси на САЩ фирмата информира, че „вероятно” ще изтегли Facebook и Instagram от региона, ако не бъде постигната нова трансатлантическа рамка за трансфер на данни между ЕС и САЩ.

Заплахата е отправена в отговор на споразуменията между САЩ и ЕС относно защитата на данните, неприкосновеността на личния живот и съдебните решения около тях. Наскоро съдът на ЕО отмени тези споразумения, тъй като установи, че американските закони не предлагат достатъчно гаранции за защита на данните, за да отговарят на европейските стандарти. Това на практика прави незаконно щатските компании да събират данни за европейски граждани и да ги прехвърлят в САЩ за анализ и продажба на рекламодатели.

Не за първи път Meta отправя заплахи да напусне конкретен пазар. Миналата година фирмата временно блокира хората и издателите в Австралия. Не е и единствената компания от „големите” в технологиите, заплашвала да се отдръпне от даден пазар.

Различното този път обаче е това, че Meta даде на заден ход от коментарите си. В публикация в блога фирмата заяви, че „абсолютно не заплашва да напусне Европа”.

„Meta не иска и не „заплашва” да напусне Европа и всяко твърдение, че го правим, просто не е вярно. Подобно на 70 други компании от ЕС и САЩ, ние идентифицираме бизнес-риск, произтичащ от несигурността около международния трансфер на данни”, каза Маркус Райниш, вицепрезидент по публичната политика на Meta Европа, цитиран от ZDNet.

Опитите на големия капитал да изнудва държави и региони не е новост. Това е правено и от петролните компании, и от химическите компании – въобще от големите индустрии. Винаги тези корпорации са протестирали срещу въвеждането на по-строги регулации, които ограничават тяхната пазарна сила.

В случая оттеглянето би било доста трудно решение по няколко причини.

Мрежови ефекти

Компаниите за дигитални платформи са уникални с това, че са силно зависими от мрежовите ефекти, казва Роб Никълс, доцент и експерт по политиките на конкуренция в Университета на Нов Южен Уелс.

„Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft – всички те разчитат на мрежови ефекти. Премахването на части от мрежата… за тях било по-вредно, отколкото ако бяха просто производители, преместващи мощностите си на място с по-ниска цена, по-ниска регулаторна тежест. Различно е”, смята Никълс.

Например, ако платформата на Meta спре да работи в Европа, то всички хора в САЩ, Канада и Австралия, които имат роднини в Европа, най-вероятно ще мигрират към друга платформа за онлайн общуване, макар да имат достъп до WhatsApp или месинджъра на Facebook. С други думи, отказвайки се от един пазар, тя може да загуби позиции и на други пазари.

Според Никълс, истинският характер на бизнеса на Meta означава, че заплахата е доста „куха”.

Потребителска база

Това е нарастващ проблем за Meta, който фирмата разкри по време на конферентната си презентация за резултатите през четвъртото тримесечие: броят на ежедневните активни потребители е намалял с 500 000. Ако спадът е началото на цялостна тенденция, това е значителен удар за корпорацията.

Възможно е това да има връзка с ребрандирането на компанията, с обявяването на нейните намерения за създаване на цифрова валута, които се провалиха, или друга причина. Така или иначе точно сега Meta не иска да губи повече потребители.

Нарастваща конкуренция

Третата страна на проблема е нарастващата конкуренция за привличане на вниманието на хората, особено от страна на TikTok. По време на конференция за резултатите за Q4 основателят и главен изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг каза, че хората имат повече избор за това как прекарват времето си онлайн, отколкото когато и да било досега.

„Приложения като TikTok се разрастват много бързо”, призна Зукърбърг. Той определи като уникално това, че TikTok вече е много голям конкурент „и също така продължава да расте с доста бързи темпове”.

От гледна точка на приходите от реклами това е сериозно признание. Въпреки че TikTok не е социална мрежа, платформата за кратки видеоклипове се справя добре, за да се конкурира с платформите на Meta в тази област.

Или-или

Връщайки се към заплахата на Meta да напусне Европа миналата седмица, ако ЕС и САЩ не успеят да постигнат до взаимно приемливо решение за рамка за трансфера на данни, Facebook реалистично има две възможности.

Първата е изтеглянето на част от услугите от ЕС. Предвид всичко, казано дотук, това не е привлекателен вариант. Още повече като се има предвид, че за последното тримесечие почти 25% от рекламните приходи на компанията идват от Европа.

Другата алтернатива би била Meta да промени своите бизнес-процеси, за да се съобрази със съответните разпореждания на Европейския съд и Общия регламент за защита на данните (GDPR). Тази опция обаче а скъпа, тъй като би наложила на Meta да се „настани” в големи и отделни центрове за данни някъде в Европа.

Без заплахи

Какво ще реши Meta – не е ясно, но това, което изглежда видно, е че правителствата вече не поддават на натиска на големите технологични фирми, както преди. Миналата сряда френският финансов министър Бруно льо Мер каза, че нищо драматично няма да се случи, ако Meta изтегли платформите си от Европа. „Мога да потвърдя, че животът е много добър без Facebook и че бихме живели много добре без Facebook”, каза той.

Коментар