Поуките от възхода и краха на една инфлуенсърка

Фалшът на луксозния живот в социалните мрежи може да породи гняв и „лов на вещици”
(снимка: CC0 Public Domain)

Млада корейска инфлуенсърка бе съсипана, след като стана ясно, че носи фалшиви дизайнерски дрехи. Бързо станала известна и любима на милиони, девойката неочаквано привлече гнева на южнокорейските младежи и се принуди да изтрие почти всичко от канала си.

Сонг Джи-а изгрява в шоу за запознанства по Netflix, където бързо хваща окото на мнозина. Тя е красива, 20-годишна, сексапилна. Камерите страстно се вторачват в нея, при вида ѝ музиката става драматична. В предаването девойката получава огромен брой покани за срещи. Шоуто показва лудо влюбени кандидати, чакащи с часове под жаркото слънце да срещнат красавицата.

Така започва историята на Сонг Джи-а, която след това създава свой канал в социалните мрежи. Става много популярна, при това бързо, разказва BBC. Натрупва 3,7 милиона последователи в Instagram и още 2 милиона в YouTube.

Върхът на славата ѝ е през втората седмица на януари 2022. Само седмица по-късно обаче идва падението. Фенове я обвиняват, че носи фалшиви дизайнерски дрехи. Намекват за розово елече Chanel, което е с „грешен” нюанс. Мнозина се вторачват в други детайли от гардероба ѝ и започват да „откриват” измами.

В крайна сметка Сонг Джи-а признава, че носи имитации. Казва, че не е знаела, че са копия – купила ги заради външния вид. Е, това се оказва достатъчно да отприщи вълна от гняв из социалните мрежи.

Гледащите започват да се занимават с миналото ѝ, с предишните видеозаписи. Обръщат внимание на „подозрителни” вещи. Питат дали наистина притежава луксозния апартамент, в който твърди, че живее. Някои намират китайските „ видеоклипове, където тя говори за кимчи (корейско национално ястие) като за пао-кай (китайска туршия от зеленчуци). Наричат я предателка.

Останалите знаменитости, приятели, актьори и инфлуенсъри изтриват своите снимки с участието на Сонг Джи-а. В крайна сметка девойката публикува извинение, в което казва, че дълбоко съжалява за своите действия. Изтрива всичко от каналите си, освен извиненията.

Високи очаквания

Това изглежда като една съвсем лична история. Но въпросителните са много. Как може едно обвинение за фалшиво елече да доведе до съсипването на имиджа на един млад човек? Възможно ли е гневът на тълпата да се превърне в мащабен „лов на вещици”?

Мнозина твърдят, че са вбесени, защото с поведението си девойката е „подкопала” стойността на труда на други хора. Казват, че е увредила стойността на марка. Не могат да ѝ простят лъжата. Смятат, че тя претендира да е нещо, което не е.

Сред корейците се разразява спорът дали момичето е „златна лъжичка”. С това наименование там се определят „мамините дечица” – рожби на богати семейства, които угаждат на децата си. Определението идва от английския израз „роден със златна лъжичка в устата”, отнасящ се до децата на ултра-богатите фамилии.

Точно луксозният начин на живот е това, което привлича милионите зрители, казват психолози. Те коментират, че Сонг Джи-а е станала атрактивна не защото е здраво работещ инфлуенсър, не защото е успешна или изкарала много пари, а защото е „златна лъжичка”.

Образът, който се гради

Сонг Джи-а никога не е претендирала да е богаташко дете. В интервю от юли 2021 г. тя отрича подобно нещо и казва, че е израснала в едно обикновено корейско домакинство.

Но като инфлуенсър Сонг Джи-а е изградила образ, базиран на лукса и висококласната естетика. Феновете ѝ са приели, че тя е богато момиче. И тя не е оборила това убеждение. „Хората сега се чувстват измамени”, казва Мишел Ко, професор в националния университет на Сингапур.

Това има голямо значение в общество, в което е налице силно разделение между много бедни и много богати – общество с ясно изразено класово разделение. Корейските младежи, подобно на много други по света, носят тази тежест на все по-нарастващо класово неравенство. За мнозина е непосилно да си купят жилище. За мнозина и усърдната работа не е достатъчна за осигуряване на достоен живот.

Именно неравенството е причината за големия интерес на тълпите към хората, които са заможни, живеят луксозно, могат да си позволят да се „плъзгат” в живота. Подобни знаменитости са интересни, очароват, привличат вниманието, пораждат аспирации.

Когато един обикновен корейски младеж реши да последва „богато момиче” като Джи-а, фиксацията надхвърля обикновеното материалистическо възхищение, казва проф. Ко. „Хората изживяват това, което мечтаят, чрез нея – с нейния образ те се стремят към фантазията си”, казва професорката. „Затова, когато беше разкрито, че тя е фалшива, стремежите им също се разпаднаха”.

Коментар