Законодателите от щата Минесота решиха да забранят на платформите за социални медии да използват алгоритми, които препоръчват съдържание на младежите на възраст под 18 години.
Законопроектът беше одобрен миналата седмица от Комисията по финанси и политика при Камарата на представителите. Сега проектът трябва да бъде разгледан и потвърден от Камарата след изслушване на 22 март. Забраната да се прилагат алгоритми за препоръчване на съдържание касае всички платформи с най-малко 1 милион притежатели на акаунти.
Новата норма гласи, че компаниите, които поддържат такива социални мрежи, не бива да „използват алгоритъм за насочване към съдържание, създадено от потребители, на [който и да е] притежател на акаунт под 18-годишна възраст“. Предвидени са изключения за съдържание, създадено от федерални, щатски или местни власти и от държавни или частни училища.
„Този законопроект забранява на платформите за социални медии като Facebook, Instagram, YouTube, WhatsApp, TikTok и други да използват алгоритми за насочване спрямо деца“, се казва в резюмето на документа.
Законопроектът ще изисква всеки, който управлява платформа за социални медии с повече от един милион потребители, да изисква функциите на алгоритъма да бъдат изключени за акаунтите, притежавани от лица под 18-годишна възраст. Компаниите за социалните медии ще бъдат „отговорни за щети“ и съответно ще дължат глоба от 1000 долара за всяко нарушение.
Лобисти от технологичната индустрия казват, че законопроектът ще наруши американската „Първа поправка“, ще попречи на компаниите да препоръчват полезно съдържание и същевременно ще изисква от компаниите да събират повече лични данни – за възрастта и местоположението на потребителите.
Проектът предизвика бурни дискусии между технологичния бизнес и правозащитниците. От голямо значение е фактът, че влизането в сила на подобна норма ще задължи социалните мрежи да събират много повече данни за своите потребители, за да могат да си гарантират, че действително знаят възрастта на всеки потребител и дали наистина е от Минесота. Това може да се окаже ход в разрез с нормите за защита на личните данни.
От друга страна, приемането на подобен закон може да се окаже прецедент и други щати и страни по света да последват примера на Минесота.
хубаво е че някой започва да се усеща какво причиняват социалните мрежи на децата
въпроса е, че тази забрана е фиктивна, тя не забранява на 12 годишни да гледат идиотщини в тикток и фейсбук, а само да не им насочват рекламно съдържание
безмислено