Microsoft стресна пазара на сигурност с евтини решения

Пазарът на решения за сигурност прилича на бойно поле. Позициите на ветерани в сектора като Symantec и McAfee са подложени на атака от сравнително по-новите играчи Trend Micro и Panda Software. На арената излиза и “страшилището” Microsoft с евтини продукти и мощна PR кампания.
Какво обещава конкуренцията (и най-вече “взломът” на Microsoft) в сигурността за консуматорския пазар и малкия бизнес? Без съмнение идва краят на скъпите антивируси, смятат анализатори от Forrester Research. Наскоро от Редмънд обявиха Microsoft Live OneCare – решение за три машини и с цена от $50 за година, което включва антивирус (AV), антиспайуеър (AS) и персонална защитна стена (PF), плюс някои функции за настройка на РС-то и софтуер за резервиране на данни на локалния диск или на CD.
Microsoft не спира дотук. Софтуерният гигант ще продължи да добавя функции към своя пакет за сигурност, така че предстоят нови обявления. Паралелно с това, компанията подобри сигурността в своя току-що излязъл браузър Internet Explorer 7. Най-популярният софтуер за сърфиране в уеб вече предупреждава потребителите за подозрителни уеб сайтове и включва допълнителна зашита срещу Интернет заплахи.
Очакваната в края на месеца операционна система Windows Vista също бележи скок в сигурността. Системата включва криптиране на данните и софтуера Windows Defender за защита от спайуеър и “popup” (нови прозорци, които се отварят сами на екрана). В момента бета версията на Defender е достъпна свободно за употреба. През първата половина на следващата година Microsoft ще предложи и бизнес версия на своя пакет за сигурност Live OneCare.  
Все още обаче Microsoft няма цялостно интегрирано решение за сигурност, което да съдържа и функции отвъд антивирус и антиспайуеър. На компанията ще са необходими поне 18 месеца, за да пусне клиентски пакет за сигурност, който е сравним с продуктите на традиционните доставчици в сектора.
Внезапната конкуренция от страна на Microsoft принуди другите компании да форсират иновациите. Symantec обяви амбициозен план за пускане на две нови услуги, насочени към консуматорския пазар и малкия бизнес. Norton 360, очакван през следващата година, ще бъде услуга за сигурност, която включва защита срещу опитите за кражба на идентичност и функции за резервиране на данни и настройка на РС-то.
Днес потребителите искат прости решения, които им дават сигурност, когато са он-лайн, и не изискват от тях особени технически познания. Такова решение е Norton 360, посочват от Symantec. Защитата ще се предлага като услуга от типа “всичко в едно” (all-in-one) с автоматична актуализация. Тя ще предпазва потребителите от спам, фишинг, уеб сайтове със зловреден код и други заплахи. Очаква се цената да бъде съизмерима с тази на Microsoft OneCare.
За малките фирми, които търсят решение от по-висок клас с централизирано управление, Symantec подготвя подобрения в своя десктоп пакет. В него ще влязат средства за защита от придобитите компании Sygate и WholeSecurity. В допълнение, софтуерът ще предложи и средство срещу “rootkits” – нов тип заплаха, която скрива вирусите от системите за защита.
И докато Microsoft и Symantec акцентират върху новите си визии, McAfee отстоява имиджа си на компания, която вече предлага сигурността под формата на услуга. McAfee разчита на четири пакетни услуги, за да гарантира сигурност на он-лайн потребителите и чистота от вируси. Стратегията на компанията се базира на разбирането, че различните потребители имат различни нужди от сигурност. Затова вместо решение от типа “всичко в едно”, McAfee предлага диференцирани услуги.
Някои от новостите при McAfee са средствата за защита в безжични мрежи, при мигновени комуникации и срещу он-лайн измами. Всички актуализации на услугата за сигурност се извършват автоматично, вкл. добавянето на нова функционалност. Това означава край на покупката на лицензи и последващо плащане за ъпгрейд. С прилагането на този модел и от Symantec и Microsoft, потребителите вече ще плащат годишни такси за услугата сигурност.
Потенциалът на пазара за сигурност е голям, според анализатори от IDC. Около 70% от домашните потребители и малкия бизнес не използват най-актуалните решения за сигурност. Много хора си купуват РС и лаптопи с антивирусен софтуер с 90-дневен безплатен лиценз, но след изтичането му, не го подновяват. Именно това дава основание на анализаторите да твърдят, че Microsoft влиза в конкурентна битка с останалите играчи на едно зелено поле.

Коментар