За първи път през миналата година по-голямата част от световното население е живяло в градове, по данни на Департамента по икономически и социални въпроси на ООН. До 2050 година 70 процента от населението ще живее в градове, сочи проучване на IBM, което разкрива критични празнини при управлението на проблемите със задръстванията.
Градове по цялото земно кълбо се борят с претоварените транспортни мрежи, поради невъзможност да се изгради достатъчна инфраструктура, която да се справи с новите предизвикателства.
Транспортът се е превърнал в един от основните и изискващи бърза реакция приоритети на общинските власти, които трябва да подобрят потока на трафика, за да допринесат за по-чисти градове с по-малко задръствания.
В Китай към момента има 20 милиона автомобила в движение, като прогнозата е техният брой да достигне 140 милиона през 2020 г. Задръстванията в транспортната система на САЩ пък струват почти 200 милиарда долара всяка година, по данни на Департамента по транспорт.
В Европа, където има около 300 милиона шофьори, пътните задръствания всяка година струват на ЕС 1% от БВП, или около 100 милиарда евро.
Ефективността на транспортната система има значително въздействие върху привлекателността на града както за потенциалните инвеститори, така и за търсещите работа, се посочва в доклада на IBM, озаглавен „Интелигентен транспорт: Как градовете могат да подобрят мобилността”.
Повечето от анкетираните висши служители подкрепят въвеждането на засилена система от средства за масов градски транспорт и други алтернативи на частните автомобили. Счита се също, че за изграждане на по-ефективни транспортни системи са необходими инвестиции в инфраструктурата.
Ограниченията на затегнатите столични бюджети обаче водят до повишен фокус върху необходимостта за по-добро управление на търсенето и предлагането на транспорт чрез използване на технологии за интелигентни транспортни системи (ИТС).
Тези системи системи могат да включват интегрирано управление на таксите за пътуване с градски транспорт, засилено управление на връзките с клиенти, прогнозиране на трафика, подобрено управление на трафика, информация за пътуващите и събиране на пътни такси.
ИТС прилагат напреднали технологии за събиране на повече и по-точни данни, за тяхното интелигентно анализиране и свързване. Резултатът са по-ефективни и по-насочени към гражданите в движение услуги.
Докладът на IBM излиза с пет препоръки за по-интелигентно общинско управление в областта на транспорта:
- Развиване и внедряване на изчерпателни стратегии за интелигентен транспорт, които са дългосрочни, гъвкави и интегрирани към транспортната визия на града
- Възприемане на центрирани около клиента подходи с цел подобряване на услугите, разбиране на клиентите и повлияване върху моделите на пътническо поведение
- Интегрирани услуги по различните типове транспорт
- Осигуряване на финансиране и прилагане на иновативни бизнес модели
- Ефективно управление на внедряването чрез адресиране на комплектността на проектите в областта на ИТС
Един от по-подробно разгледаните в проучването градове е Стокхолм, който е внедрил няколко водещи световни практики в областта на интелигентния транспорт. Стокхолм се стреми да бъде най-достъпната столица в света и разглежда транспортната си система като важен компонент за постигането на тази цел.
Градът е добре известен с таксата си за влизане в центъра на града, която доведе до 25-процентно намаление на използването на автомобили и до 14 процента по-малко вредни емисии от пътния трафик.
Стокхолм наложи данъка като част от цялостен транспортен план, съгласно който беше увеличен и делът на автобусните услуги, бяха осигурени повече паркинги за частни автомобили в близост до спирки на градския транспорт и беше въведена интегрирана билетна система, която свърза основните типове транспорт.