Глобалният недостиг на чипове продължава, което се отразява на производството на автомобили в Китай. Местните производители се оплакват от многократно увеличение на цените на полупроводниците.
В скорошна реч главният изпълнителен директор на XPeng Хе Сяопен се оплака, че цените на чиповете са се повишили повече от 100 пъти, поради вероятна манипулация от страна на доставчиците, съобщи порталът Digitimes.
Данните за поскъпването се потвърждават и от Ричард Ю, ръководител на Huawei Consumer Business Group и Intelligent Automotive Solution BU. Според него, чиповете за автомобилната индустрия, които преди са стрували около $1,5-2,99, сега се доставят за около $375.
Според анализатори от AFS, само през май, в резултат на недостига на чипове в света, са произведени 1,69 милиона автомобила по-малко. Поради дисбаланса на търсенето и предлагането, някои доставчици на чипове се опитват да манипулират цените.
Тъй като и минералите, използвани в тяговите акумулатори, също продължават да поскъпват, някои китайски производители повишиха цените на своите автомобили. Шефът на WM Motor Фриман Шен заяви, че цената на чиповете за автомобили се е покачила и сега надвишава тази на тяговите батерии.
Въпреки че производството на превозни средства в Китай се забави, поради санитарните ограничения, свързани с епидемията от Covid-19, търсенето на автомобилни чипове ще остане силно в средносрочен до дългосрочен план. В резултат на това водещите световни производители на полупроводници планират да разширят капацитета си.
Междувременно Китай се опитва да си осигури независимост в доставките на чипове, но много експерти смятат, че страната все още не е получила, по един или друг начин, някои от ключовите технологии за тяхното производство.
Като най-големият автомобилен пазар в света, Китай се нуждае особено много от чипове за производството на коли. Но 95% от общия обем на съответните продукти идват от чужбина.
Засега, според експерти, в страната няма компании, които да предлагат чипове със стабилни характеристики, така че Китай все още продължава да разчита на вносни компоненти.