Топ-готвачи преобразяват кариерата си чрез… TikTok

Майстор-готвачи от цял свят загърбват ресторантските кухни и развиват частен бизнес, като се популяризират в TikTok и социалните мрежи (снимка: CC0 Public Domain)

Covid принуди стотици хиляди заведения по света да затворят врати, което остави без работа техните келнери, бармани, готвачи. Сега някои от майсторите на кухненската магия се насочват към TikTok, за да преоткрият себе си и таланта си.

Когато Тара Моаз е освободена от работата си в натоварената кухня на популярно заведение, тя решава да поднови кариерата си като частен готвач. Зарязва търсенето на работа в ресторанти и фирмени столови и вместо това започва собствен бизнес – става шеф, който може да бъде нает за частни събития.

Моаз е знаела, че трябва да стане много известна сред потенциалните клиенти, затова е измислила стратегия. „Трябваше да се уверя, че ще „взривя“ социалните медии“, казва тя. Как? 29-годишната жена започва да качва в TikTok видеоклипове за своето готвене и рецепти. Прави шоу, прави зрелище – и започва да трупа последователи.

Две години по-късно нейният акаунт – @chefmoise_ – вече има повече от 558 000 последователи. Видеоклиповете ѝ са навъртели повече от 13 милиона харесвания. „Не можех да повярвам, че стигнах до 500 000 последователи толкова бързо“, казва Моаз, която сега е много търсена като частен шеф. Признава, че никак не ѝ липсва светът на ресторантите и присъщите му сексизъм и расизъм.

Благодарение до голяма степен на TikTok и своя профил там Моаз сега прави 12 до 14 частни кетъринг събития на месец. Допълнително печели около 100 долара на всеки четири седмици като регистриран „създател на TikTok съдържание“. Това е, защото TikTok плаща на регистрираните членове на своя „фонд на създателите“ известна сума пари на месец, определена главно от броя гледания на видеоклиповете.

Друг отдаден любител на храната, готвачът Брандън Скиър, вече има 1,9 милиона последователи и 34,5 милиона харесвания в TikTok от хора, които следят редовните му уроци по готвене в неговия профил @sad_papi. И той е напуснал света на ресторантите при избухването на пандемията. Започнал да качва свои видеоклипове в социалните медии. И на него не му липсва стария живот.

Приготвянето на блюдата в ресторантите е изтощителна работа от рано сутрин до късно среднощ, спомнят си шефовете, загърбили кухните (снимка: CC0 Public Domain)

Докато работел, мечтаел да стане шеф на кухнята. „Но после, колкото повече се отдръпвах от ресторантьорската индустрия [в резултат на Covid], толкова повече осъзнавах колко много неща просто не са нормални в нея. Ако искаш да работиш в изискана кухня… идваш рано сутрин и стоиш там до края на деня. Няма значение дали сте пристигнали в девет сутринта – ще работите до 2,30 часа през нощта, когато излезе и последната маса“.

А сумата на възнаграждението, според него, никак не е оправдана. 29-годишният Скиър казва, че сега печели повече, като само си стои вкъщи, готви за удоволствие и качва видеоклипове. Също е регистриран TikTok „творец“. Приложението му плаща по около 300 долара на месец. Наред с това печели неколкостотин долара от видеоклиповете, които пуска в Instagram и YouTube.

Изкарва и допълнителни приходи от продуктово позициониране по договори с фирми за храна и готвене. Прави видеоклипове и разработва рецепти за тези компании. Казва, че общият обем на приходите му надвишава значително това, което е получавал като готвач в някогашния ресторантьорски сектор.

„Свободата е голяма, но пак се работи много часове“, казва Скиърс. „И все пак мисля, че пандемията отвори много врати за много хора“.

Главният готвач Карън Розенблум е автор на редица видеоклипове, станали „вирусни“ в Tiktok. Сред тях има един, който я показва как прави много изискан сандвич със сирене и шунка – клипът е гледан 4,5 милиона пъти. Розенблум може да е само на 21 години, но преди това е работила в седем професионални кухни.

От началото на пандемията развива личния си акаунт в Tiktok – @karens_cooking – за популяризиране на работата си като частен готвач. Вече е събрала 124 000 последователи и 3,8 милиона харесвания. Пътят ѝ е сходен с този на Моаз.

„Ресторантската индустрия е силно доминирана от мъже“, казва тя. „Много жени готвачи се обръщат към частната работа, защото това им позволява да бъдат шефове сами на себе си и да курират собствен екип, собствени клиенти и свои собствени менюта“. Карън популяризирала себе си и рецептите си в TikTok, знаейки, че хората ще се заинтересуват от нея като частен готвач.

Благодарение на видеоклиповете сега тя получава до 20 заявки на месец от всички краища на САЩ – за кетъринг на частни събития. И също като Скиър получава допълнителен поток от доходи от сделки за позициониране на продукти.

Натоварената работа по ресторантите не липсва на никого от майсторите на добрата храна, станали TikTok знаменитости (снимка: CC0 Public Domain)

Моаз, Скиър и Розенблум подчертават недоволството от работата в кухните на ресторантите и го сочат като част от причината да преминат към TikTok, за да се преоткрият като частни готвачи или като създатели на видеоклипове за храна. Нито един от тях не съжалява, че се е отказал от бъхтенето в заведенията.

„Първо, получавам възможността – за първи път в кариерата си – да избирам клиентите си“, казва Моаз. „И второ, контролирам цените си. Мога да кажа „хе, ето това струвам, това ще ми платиш“.

Коментари по темата: „Топ-готвачи преобразяват кариерата си чрез… TikTok”

добавете коментар...

  1. Blah

    Редактора, “chef” е готвач! Превеждайте ги тези термини!!!

  2. :o)

    има ли емотиконка за повръщане (vomit) …социалните мрежи са истинската зараза
    за това човечество…милиарди вторачени в телефона си роби

Коментар