Още повече мирис на ИТ криза лъха от Азия

Транспортна стачка в Южна Корея и недостиг на работници в Малайзия затрудняват доставките на чипове и други стоки в глобален мащаб (снимка: CC0 Public Domain)

Остра криза в транспортния сектор и на пазара на труда в някои азиатски страни обещава още повече проблеми в глобалната верига за доставки на технологии и компоненти, и без друго доста смутена от проблемите в Китай. В Южна Корея хиляди работници от транспортния сектор излязоха в ефективна стачка, а в Малайзия недостигът на работна ръка спъва всички производства.

В Южна Корея шофьорите на камиони стачкуват вече седми ден. 22 000-членният синдикат „Cargo Truckers Solidarity“ протестира срещу покачващите се цени на горивата и изисква гаранции за минимално заплащане. Четирите кръга от преговори с правителството, проведени до момента, не успяха да постигнат компромис.

В резултат на стачката на шофьорите стоките на различните производители не се експедират и складовете се запълват. Само преди ден южнокорейските нефтохимически фирми взеха решение да прекратят дейност поради нарастващите запаси. С това те се присъединиха към редица местни производители на автомобили и стомана, които по-рано също спряха оперативната работа.

Около 90% от доставките през последната седмица не са реализирани. Стоманопроизводителят POSCO заяви, че ще спре някои заводи поради липса на място за съхранение на неекспедирани продукти. Автомобилният производител Hyundai Motor намали производството на някои линии, а производителите на цимент също съкратиха операциите.

В същото време в Малайзия редица компании от различни сектори, от производителите на палмово масло до доставчиците на полупроводници, отказват поръчки и губят продажби за милиарди, възпрепятствани от дефицита на работна ръка. Не достигат повече от милион работници. Това застрашава икономическото възстановяване на страната.

Въпреки премахването на Covid-ограниченията при набирането на чуждестранни работници през февруари, Малайзия все още не може да усети „значително завръщане на работници-мигранти“ поради бавните процедури за одобренията от страна на правителството и продължителните преговори с Индонезия и Бангладеш относно защитата на работниците.

Югоизточно-азиатската нация е ключово звено в глобалната верига за доставки. Страната разчита на милиони чужденци за работни места във фабрики, плантации и в сектора на услугите.

„Ситуацията е ужасна и много прилича на игра на футболен мач, където в отбора трябва да играят 11 спортисти, но всъщност на полето могат да излязат само седмина,“ коментира Сох Тиан Лай, президент на Федерацията на малайзийските производители, която представлява над 3500 компании.

Конкретно в производството на полупроводници не достигат около 15 000 работници. Производителите на чипове отказват клиенти, местните жители не се интересуват от работа в индустрията и мнозина, които се присъединяват, напускат след по-малко от половин година, казва Вонг Сью Хай, президент на Асоциацията на полупроводниковата индустрия в Малайзия.

Сътресенията в Южна Корея и Малайзия само наливат „масло в огъня“ на и без друго разбитата верига на доставки, затормозена от продължителния локдаун в Китай тази пролет.

Коментар