За 10 месеца в САЩ са станали близо 400 катастрофи с участието на превозни средства с частично автоматизирани системи за подпомагане на водача. Данните бяха публикувани от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата в САЩ. Агенцията препоръча цифрите да не се използват за сравняване между автомобилните производители.
Данните за катастрофите обхващат периода от юли миналата година до 15 май 2022. Освен, че статистиката не бива да се използва за сравняване между марките и производителите, трябва да се избягват и други опити за правене на паралел, например по броя на превозните средства на всеки производител, изминатите хиляди километри и др.
„Събираме повече данни, за да може NHTSA по-добре да идентифицира всички възникващи рискове или тенденции и да научи повече за това как действат въпросните в реалния свят“, каза Стивън Клиф, администратор на агенцията.
Защитниците на автомобилната безопасност реагираха остро.
„Ясно е, че в САЩ участниците в движението са неволни участници в бета-тестването на автоматизираната технология за шофиране“, каза Кати Чейс, президент на „Защитници на безопасността на автомобилите и магистралите“. От организацията посочиха, че казаха, че системите за подпомагане на водача и самостоятелното шофиране имат потенциал да спасяват животи, но не и докато NHTSA не определи минимални стандарти за ефективност и не изиска подобрения на безопасността, за да защити всички участници в движението.
Катастрофите с Tesla са се случили, докато превозните средства са използвали автопилот, режим „пълно самоуправление“, круиз-контрол с информация за трафика или други системи за подпомагане на водача. Общият брой на инцидентите е 273. Компанията има 830 хиляди автомобила на пътя.
Следващият най-близък резултат от дузината автомобилни производители, които съобщават за катастрофи, е Honda с 90 инцидента. Honda казва, че има около шест милиона превозни средства в САЩ. Subaru е следваща с 10 инцидента, а всички останали автомобилни производители са отчели пет или по-малко катастрофи.
Шестима души са загинали при катастрофите, включващи системи за подпомагане на водача, а петима са били сериозно ранени, съобщи NHTSA. От смъртните случаи пет са настъпили в Tesla. Един е докладван от Ford. Три от тежките наранявания са в Tesla, докато Honda и Ford съобщават за по един случай.
Цифрите за катастрофите на Tesla може да изглеждат шокиращо много, но това не бива да се абсолютизира, посочи автомобилната администрация. Така е, защото фирмата използва телематика, за да наблюдава своите превозни средства в реално време и да получава доклади за катастрофите също в реално време. Останалите производители на автомобили нямат такава функционалност. Техните доклади може да идват по-бавно, катастрофите може и да не се докладват изобщо, каза NHTSA.