Британци ще произвеждат ключов компонент за водородния транспорт

Водородните камиони се зареждат бързо като дизеловите и имат дълъг пробег
(снимка: CC0 Public Domain)

Компания от Обединеното кралство ще произвежда ключови компоненти за производството на водородни горивни клетки за автомобили. Базираната в Лондон Johnson Matthey започна изграждане на завод за масово производство на този ключов компонент.

Съоръжението ще бъде построено в Ройстън, Източна Англия, а стойността на проекта се оценява на 80 милиона паунда (около 95 милиона щатски долара), съобщи CNBC. Заводът ще бъде пуснат в експлоатация в началото на 2024 г. и ще има годишен капацитет за производство на горивни компоненти със сумарна мощност 3GW, който е достатъчен за нуждите на Великобритания.

По-конкретно, Johnson Matthey ще произвежда полимерни електролитни мембрани, които са от семейството на протоннообменните мембрани. Като част от горивните клетки, те блокират преминаването на газове – кислород и водород – в областта на анода и катода, въпреки че йоните свободно проникват през тях. Всъщност протонообменните мембрани са най-важните елементи на горивните клетки, без които нищо няма да работи.

Според прогнози на британски експерти, търсенето на водородни горивни клетки във Великобритания ще достигне 10GW до 2030 г. и 14GW до 2035 г. Последното означава, че годишно ще са необходими компоненти за 140 000 превозни средства. Очевидно не става въпрос за леки превозни средства. Това се подчертава и от Johnson Matthey.

Очаква се основните потребители на горивни клетки да бъдат производителите на камиони и друго тежко оборудване. Водородът позволява зареждането да става толкова бързо, колкото при бензиновите и дизеловите автомобили, а превозното средство може да изминава до 1000 км с тежък товар.

„Декарбонизацията на товарния транспорт е от решаващо значение за подпомагане на обществото и индустрията да постигнат амбициозните си цели за нулеви емисии – горивните клетки ще бъдат критична част от енергийния преход”, казва Лиъм Кондън, главен изпълнителен директор на Johnson Matthey. Превозните средства с водородни горивни клетки отделят само водни пари и топъл въздух, което ги прави екологични.

Johnson Matthey е получила част от средствата за изграждане на завода от Фонда за трансформация на автомобилите към Центъра за перспективни двигатели по програма за финансиране, фокусирана върху широкомащабната индустриализация в Обединеното кралство.

Коментари по темата: „Британци ще произвеждат ключов компонент за водородния транспорт”

добавете коментар...

  1. :o)

    Обичам Водорода. Това е най-зеленото гориво за конкретните ни умствени способности. Иначе си имаме един генератор на енергия, който на ден бълва толкова, колкото трябва електричество на Земята за година. Ама нямаме умствения капацитет да я уловим.

Коментар