В германската провинция Долна Саксония започнаха масови пътнически превози с водородния влак Coradia iLint на компанията Alstom, четири години след началото на тестовите изпитания на новия екологичен транспорт.
Първите превози с iLint датират от септември 2018 г. и продължиха почти две години – те включваха два предпроизводствени локомотива, които работеха изключително с водородни горивни клетки. Тестовете се проведоха по съществуващ маршрут, управляван от Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB).
Проектът вече е достигнал етапа на използване на 14 влака, задвижвани с водород. Самите влакове са разработени от Alstom в Залцгитер, Германия, а тяговите системи в Тарб, Франция, и са закупени от Министерството на транспорта на Долна Саксония за предаване на местната агенция за обществен железопътен транспорт Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG).
Преди десет години LNVG започна да търси алтернатива на дизеловите локомотиви и се ангажира да купува само зелени енергийни опции, като влаковете, задвижвани от водородни клетки или батерии.
Водородните влакове отделят само пара и кондензирана вода и са в състояние да изминат около 1000 км без зареждане, благодарение на което могат да работят с един резервоар с водород през целия ден. Докато в мрежата на EVB скоростите на влаковете обикновено са от порядъка на 80-120 км/ч, новите локомотиви могат да задвижват влакове със скорост до 140 км/ч.
Зареждането с гориво ще се извършва на специална станция Linde в Бремервьорде, която разполага с 64 резервоара с високо налягане (до 500 бара), шест компресора и две горивни помпи. В бъдеще се планира водородът да се произвежда “на място” чрез електролиза и “зелено” електричество.
Пет влака вече пътуват по маршрута, а останалите ще се присъединят към тях в края на 2022 г., като всички те ще заменят дизеловите влакове, работещи в транспортната мрежа. Това ще спести около 1,6 милиона литра дизелово гориво и емисии на 4400 тона въглероден диоксид годишно.
Властите на Долна Саксония смятат, че проектът е с много по-голямо значение от обичайна местна инициатива. Alstom вече е сключила споразумение за доставка на 27 влака Coradia iLint за столичния район на Франкфурт, шест водородни влака Coradia Stream за италианския регион Ломбардия и 12 водородни влака Coradia Polyvant за различни региони на Франция. Освен това вече се провеждат тестове в Полша, Холандия, Швеция и Австрия.
Може и със супер кондензатори, ще де зареждат за 1-2 минути на всяка гара.
Иван, преработката, а и съхранението и дори само зареждането с водород е скъпо само по себе си, а и КПД-то е много ниско. Разлагането на водата губи много енергия, а самите горивни клетки в които водородът генерира ток също са зле ефективни (произвеждат ненужна пара, вместо студена вода).
Предимство е само липсата на поддържането на инфраструктура за електрическа мрежа – точно там е приложението на технологията! Ако влаковото направление е слабо натоварено, то става неизгодно да се прекарват жици, да се поддържат, а и те водят до загуби на електроенергия, която е съществена част от цената, ако движението на направлението не е твърде интензивно.
Със соларите произвеждаш водород, който може да се използва по всяко време на денонощието, иначе трябват все още скъпи акумулатори. Някой ден, когато има евтини акумулатори или Итер проекта заработи, всичко ще е директно на ток.
Точно за влак е толкова безсмислено. Има електрички от десетки години…