Въздушният транспорт е може би най-ефективният, поради високата скорост на летателните машини. Актуален проблем обаче си остава шумът, който произвежда самолетът. Водещите учени търсят всевъзможни начини да се справят с него и напоследък като че ли се забелязва светлина в тунела.
Преди три години стартира проект, ръководен от университета в Кембридж и Масачузетския технологичен институт. Неговата цел е разработване на безшумен самолет, който да не създава екологични проблеми и неудобства сред разположените близо до летищата жилищни райони.
Проектът предизвиква огромен интерес. Още от самото начало в него взимат участие повече от 40 учени, 30 авиационни компании, вкл. Боинг, както и Ролс-Ройс. Средствата се осигуряват от британското Министерство на търговията и индустрията, което е явно заинтересовано от новата технология.
Безшумността на самолета ще се дължи най-вече на елементите на дизайна, споделят учените. Крилата, които ще ползва машината, се определят от специалистите като „изключително ефективни”. Те са малки по размер, със специфична форма и осигуряват минимален разход на гориво.
В дизайна на машината ще отсъстват и характерните за съвременните пътнически самолети „задкрилки”. Това са малките подвижни елементи в задната част на крилата, които служат за излитане, приземяване и промяна на височината, и които са един от основните източници на шум.
Двигателите на летателния апарат ще бъдат вградени вътре в корпуса на машината, вместо да висят на крилата, както при традиционните самолети. Самолетът ще извършва бавни и плавни излитания и приземявания, което допълнително ще елиминира всякакви шумове.
Капацитетът на безшумния самолет се очаква да достигне 215 пътника, което обещава сериозно място на новата машина в гражданската авиация. Разходът на гориво пък ще бъде не повече от един галон/на пътник за 200 километра при пълна натовареност на летателната машина.
И най-важното – учените обещават, че самолетът наистина ще е практически безшумен. Зоните, над които той ще прелита, буквално няма да го усещат. А това означава две неща – първо, решаване на вече съществуващи проблеми с шума, касаещи околната среда и жителите на градовете, и второ, строене на летища в нови региони, където в момента това е невъзможно.
Безшумният самолет за жалост няма да осъществява граждански полети скоро, съобщават учените. Стартиралият преди три години проект е със строго научни цели. Той трябва да определи технологиите, които ще ползва самата машина, а също и технологиите, необходими за изграждането й.
Синхронизирането на детайлите на безшумния самолет, както и неговата цялостна изработка може да се проточи до 2030-та година. Огромният интерес към инициативата от страна на международни корпорации и научни центрове обаче гарантира, че рано или късно новата технология ще промени изцяло облика на въздушния транспорт.
Вероятно щял проекта да влезе в реалността до към 2030 г. – 27 год.
и предвид долният цитат – Цялата работа е едно НИЩО за сега
Стартиралият преди три години проект е със строго научни цели. Той трябва да определи технологиите, които ще ползва самата машина, а също и технологиите, необходими за изграждането й.
Защо не си посочвате източниците?
Препоръчвам на автора да се запознае с предназначението на подвижните части на крилата – задкрилки, предкрилки, елерони и спойлери и да започне да прави разлика между тях за да не се публикуват глупости от рода на твърдението, че задкрилките служат за излитане, приземяване и промяна на височината!