STEM кариерата – голямото търсене среща неувереност

Близо две трети от хората, които търсят нова кариера, не са наясно със спецификите на STEM професиите (снимка: CC0 Public Domain)

Повечето хора смятат, че им липсват необходимите познания, за да се устремят към кариера в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM), според ново проучване, оповестено от IBM.

61% от запитаните 14 000 души са убедени, че нямат подходящата образователна степен за работа в областта на STEM, сочи глобалното изследване. Наред с това 60% смятат, че придобиването на подходящите дигитални умения за работа в областта на науката и технологиите би струвало твърде много.

„Технологичното обучение може да има трансформиращ ефект върху живота на човека. Но има много погрешни схващания за това какво е необходимо, за да може човек да се устреми към възнаграждаваща и доходоносна кариера в областта,“ казва Джъстина Никсън-Сейнтил, главен директор по т. нар. „въздействие“ в IBM.

„Ето защо трябва да повишим осведомеността за обхвата на ролите на науката и технологиите, които съществуват в различните индустрии“, допълва тя. Налице са много пътища, които могат да бъдат поети от хората от т.нар. слабо представени общности, така че да се развият в сферата на технологиите

Дефицит на кадри

Все още има голяма празнина, когато става дума за уменията, необходими на технологичната индустрия. Много от ИТ лидерите по света споделят, че достъпът до подходящи кадри е основната пречка за реализацията и завършването на важни технологични проекти.

Същевременно са налице много причини, поради които технологичният сектор страда от дефицит на таланти. Например, много млади хора смятат, че за тях вече е „твърде късно“ да се насочат към технологична кариера, тъй като липсва подходящо обучение.

Повече от 60% от студентите по света и от онези, които искат да сменят посоката на кариерата си, търсят нова работа през настоящата година. 80% от тези хора ще прекарат следващите две години в развиване на уменията си. В проучването 90% споделят, че ще се обърнат към онлайн курсове, за да си помогнат в промяната, според данните на IBM.

Повече от 85% от хората, които са усвоили дигитални умения, казват, че това им е помогнало в кариерата и много от тях искат да натрупат още повече дигитални умения. Това звучи като добра новина, но 40% от тези, които се интересуват от работа в STEM сферата, споделят, че не знаят как да натрупат професионални или технически умения за развитие, за да имат квалификация за работа в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката.

Липса на яснота

Интересът към работните места в областта на STEM е голям. Половината от запитаните казват, че биха обмислили роля, свързана с науката, технологиите, инженерството и математиката. Въпреки това много от тях нямат ясно разбиране какво представляват позициите в STEM или какво включват.

Битуват дългогодишни погрешни схващания относно технологичните кариери, типовете хора, които работят в тях, какво включват или как да усвоят необходимите знания и умения – 64% от тези, които търсят нова кариера, не са наясно с тънкостите на STEM професиите. Мнозина наистина не знаят какви професии се считат за работа в тази област.

Повече от 60% от запитаните казват, че не са сигурни дали биха могли да си намерят позиция, която да им носи задоволително възнаграждение. Все пак около две трети очакват, че ще има значително развитие и увеличение на професиите в STEM областта в рамките на следващите 10 години.

Коментар