Въпреки общото подобрение на резултатите в сферата на образованието и обучението в ЕС, напредъкът е твърде бавен, което означава че повечето цели за реформи до 2010 г. няма да бъдат постигнати. Такива са основните заключения на два доклада относно напредъка на образователните реформи и европейското сътрудничество, които Европейската комисия представи вчера.
Четири от петте критерия за 2010 г. по отношение на образованието и обучението вероятно няма да бъдат постигнати. Изпълнен е само критерият за увеличаване на броя на получилите образователна степен в математически, научни и технологични специалности.
Три от критериите не са изпълнени, въпреки напредъка по тях: участие на възрастните в обучението през целия живот, намаляване на дела на рано напускащите училище и увеличаване на броя на младите хора, завършващи средно образование. Един от показателите дори се е влошил от 2000 г. насам: четивните умения при 15-годишните.
Що се отнася до положителния напредък, броят на много малките деца в образователната система се е увеличил, както и броят на обхванатите от системата на началното образование като цяло и общото ниво на образованост на гражданите на ЕС.
Броят на гражданите в работоспособна възраст (между 25 и 64 години) с ниско ниво на образованост е намалявал с повече от един милион годишно от 2000 г. насам. Но техният брой все още възлиза на 77 милиона, или близо 30 % от цялото население на ЕС.
Сред другите области, в които е постигнат напредък, са езиковото обучение в училищата и мобилността на учащите във висшето образование, която се е увеличила с над 50 % от 2000 г. насам.
Делът на инвестициите на единица учащ се е увеличил от 2000 г. насам във всички нива на образованието. Ръстът на разходите на единица учащ във висшето образование обаче е по-бавен в сравнение с всички други нива.
Държавите-членки на ЕС ще трябва да инвестират средно с над 10 000 евро повече на учащ годишно в сферата на висшето образование, за да бъдат достигнати равнищата на инвестициите в САЩ (с близо 200 милиарда евро повече всяка година). Разликата се дължи предимно на размера на частните инвестиции в заведения за висше образование в САЩ.