Европейските разходи за технологии за разширена и виртуална реалност (AR/VR) ще достигнат съответно 1,1 и 3,4 милиарда долара през 2023 г., сочи прогноза на IDC. През следващите пет години този пазар ще расте средно с 24,9%, а до 2027 г. общият му обем трябва да възлезе на 10,5 милиарда долара.
Въпреки корекцията надолу на оценката за разходите за AR/VR технологии в Европа, поради високата инфлация и други макроикономически фактори, тази година се очаква въпросният пазар да нарасне с 32%. Според IDC, технологиите за добавена и виртуална реалност играят стратегическа роля в подкрепа на бизнес целите на организациите.
В отговор на трудните макроикономически условия, много европейски компании са станали по-предпазливи по отношение на ИТ инвестициите и са отложили някои големи проекти за внедряване на AR/VR.
„Въпреки това, промяната на приоритетите с акцент върху оптимизиране на възвръщаемостта на инвестициите и повишаване на производителността и ефективността ще продължи да увеличава интереса към AR и VR. Това се улеснява от дигиталната тенденция за „всичко отдалечено” и запазване на повишеното внимание на служителите към безопасността”, коментира анализаторът Любомир Димитров.
IDC очаква най-големият дял от разходите за AR/VR в Европа – почти 64% от общите – тази година да бъде в потребителския сектор, търговията на дребно и дискретното производство. В корпоративния сектор (B2B) най-високи темпове на растеж, които ще останат двуцифрени през целия прогнозен период, се очакват в ресурсодобивните индустрии.
Анализаторите отбелязват важността на технологиите за добавена и виртуална реалност и подчертават, че те помагат на предприятията да повишат ефективността, като осигуряват бърза дистанционна поддръжка и решаване на проблеми в случай на повреда на оборудването.
AR/VR може също да увеличи производителността чрез овластяване на хората и да подобри безопасността, като замени често рискованото обучение на място с виртуално обучение. В минната индустрия безопасността е от решаващо значение и там AR технологията позволява на експертите виртуално да инспектират оборудването и околната среда, предоставяйки подробен и точен изглед на опасните зони без риск за операторите.
Докато IDC дава оптимистична прогноза за AR/VR, анализаторите от TrendForce очакват двуцифрен спад в глобалните доставки на хедсети с добавена и виртуална реалност тази година. Обемът на пазара се оценява на около 7,45 милиона единици, което е с 18,2% по-малко от 2022 г.