Пазарът на смартфони в Западна Европа продължи да пада през първото тримесечие на 2023 г. – продажбите се понижиха с 13% до 23,7 милиона броя. Поради трудните икономически условия, потребителското търсене е намаляло, а срокът за използване на смартфоните се е увеличил, според анализатори на Canalys. Възстановяване на търсенето с ръст от 6% се очаква едва през 2024 г.
Samsung си върна титлата на най-голям доставчик на смартфони в Западна Европа през първото тримесечие на 2023 г., заемайки пазарен дял от 35%. Този успех не беше възпрепятстван от 16% спад на продажбите на годишна база. Новите модели Galaxy S23 Ultra, S23 и A14, както и миналогодишните A53 и A33 са най-продавани през тримесечието.
Корейският гигант беше принуден да премести фокуса си към сегментите от среден и висок клас: средната продажна цена (ASP) на смартфоните Samsung се повиши с 11%, докато общата стойност на доставените устройства намаля с 6%. Освен това Samsung трябваше да засили конкуренцията с Apple, като инвестира сериозно в реклама на марки и продукти, както и в съвместни маркетингови кампании с оператори и търговци на дребно.
Apple, от своя страна, слезе на втора позиция в Западна Европа с пазарен дял от 33%. В сравнение с първото тримесечие на 2022 г., американската компания успя да увеличи доставките с 1%, водена от успеха на iPhone 14 Pro и Pro Max. Apple остава най-стабилният доставчик в региона, поддържан от най-лоялната аудитория, отбелязва Canalys.
Трета с пазарен дял от 15% е Xiaomi, въпреки че доставките ѝ са намалели със 17% на годишна база. Ключовите пазари на китайския производител са Испания, Италия и Германия, а най-популярните продуктови линии са Redmi и Redmi Note. Xiaomi все още контролира долния и средния сегмент, а малък екип работи с ключови оператори и търговски вериги.
Oppo и TCL допълват челната петица с дялове от по 3% през първото тримесечие. Но докато доставките на Oppo са намалели с 52% на годишна база, TCL бележи ръст от 19%.
Най-гореща е конкуренцията извън челната тройка – тук са Oppo, TCL, Google, Motorola, Honor и HMD Global. Очаква се до края на годината класацията да се промени.
Друга най-забележителна тенденция е скокът на продажбите в ценовия сегмент над $800, традиционно доминиран от Apple и Samsung. Сега този сегмент заема 42% от продажбите, а преди година беше само 35%.
В същото време средната продажна цена на смартфоните в Западна Европа се увеличи значително: с 16% спрямо първото тримесечие на 2022 г. и с 29% спрямо същия период на 2019 г. В резултат средната продажна цена на смартфон през първото тримесечие на 2023 г. е най-високата досега.
Перспективите за растеж през 2024 г. ще зависят от способността на доставчиците да управляват умело инвентара, да минимизират разходите и да оптимизират начините за пускане на пазара. Ще останат актуални фактори като локализирането на маркетинговите кампании, поддръжката на клиенти и каналите за разпространение.